Hjem
Program for universitetspedagogikk
Konferanse

UiB Læringskonferanse 2025

Programmet for UiBs årlige Læringskonferanse 17. oktober er klart. Temaet er bærekraft i undervisning og læring i høyere utdanning. Velkommen til en variert dag med presentasjoner fra gjester, studenter og ansatte ved UiB!

Læringskonferanse-banner 2025
Foto/ill.:
Haltenbanken

Hovedinnhold

På programmet står innlegg om hvordan bærekraft er en integrert del av undervisning og læring, hvordan bærekraft henger sammen med internasjonalisering, og hvordan forpliktelsen til bærekraft omsettes i praksis av institusjoner og enkeltpersoner.

Vi er glade for at Anne-Kathrin Peters, førsteamanuensis i teknologiutdanning med fokus på bærekraft (KTH Stockholm) og ekspert på utdanning for bærekraft, vil holde hovedinnlegget på konferansen. 

Programmet inneholder paperpresentasjoner, posterpresentasjoner, workshops og en avsluttende paneldiskusjon. Vi serverer lunsj, og det blir god tid til samtale med kollegaer og studenter fra hele UiB.

Programoversikt

Welcome to the Conference (9:00-9:15) in Storsalen

Opening by Pro-Rector Sigrunn Eliassen

Keynote (9:15–10:15)


Storsalen

Keynote

Education in Turbulent Times

Anne-Kathrin Peters, Associate Professor, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm

Peter’s interest lies in the role of education and technology in transformations towards more just and sustainable ways of living. She researches how social sustainability (equality, equity, justice, democracy) and environmental sustainability are related.

Parallel Session I (10:45–11:45)

Location

Topics and Presenters

Storsalen

 

Workshop 1

Education in Turbulent Times:

Deepening and Connecting on Ideas from the Keynote

Anne-Kathrin Peters

Søndre Allmenning 1

Paper presentations

Resistant Systems, Resistant Peers: Junior Lecturers and Peer Feedback on Teaching

Przulj, T.

 

Strategic Confluences? Intersecting Sustainability, Internationalization and Digitalization Strategies in Higher Education 

Reis, L., Bedenlier, S., & Tillmanns, T. 

Vrimleareal

Poster session

A variety of posters presented by UiB staff and students

Parallel Session II (12:45–13:30)

Location

Topics and Presenters

Storsalen

Workshop 2

Mapping a department’s identity and discussing implications on teaching and learning

Daae, K., & Glessmer, M.

Søndre Allmenning 1

Paper presentations

Making sustainability learning visible: A photovoice assignment
Harlap, Y., & Enberg, K.

 

Accessible Learning in the Field?

van der Kloet, M., & Lien, E.

Nordre Allmenning 3

Paper presentations

Sustainable Language Education Through Multimodality, DEI, and AI Integration

Al-Kadi, A., & Rød, A.

 

So, what do we need students for? Writerly pedagogies in the age of AI

Gray, R., & Russell, M.

Parallel Session III (13:45–14:30)

 

Søndre Allmenning 1

 

Paper presentations

Geeky Story? Effect of Real-Life Context in Assessment on Gender Gaps in CS1

Popov, A., Grellscheid, D., & van der Kloet, M.

 

Tverrprofesjonelle studentgrupper på tvers av landegrenser utdannes til endringsagenter for store samfunnsutfordringer

Hustoft, M., Stensletten Eik, H., Johannessen, A., & Agdesteen, G.

Søndre Allmenning 2

Paper presentations

Promoting Sustainability by Improving Geoscience Teaching using a Simple Feedback Tool

Tungland, S., Kaja, F. R., Keers, H., & Blumenschein, D.

 

How can we Systematically Encourage and Support Educators to Improve Their Canvas Pages?

Rysaeva, A., & Barendregt, R.

Nordre Allmenning 3

Paper presentations

Intercultural interaction in multicultural classes

Koch, S.

 

Pasientsentrert kommunikasjon ved sensitive konsultasjoner

Bondevik, G. T., Visted, E., Stige, S. H., & Kvernenes, M.

Bærekraftspilotene (14:45-15:00)

Storsalen

Introduction to Green Master

Panel discussion (15:00–15:50)

Storsalen

Navigating Dilemmas and Tensions in UiB’s Sustainability Initiatives

Keynote speaker Anne-Kathrin Peters, Student and Sustainability Pilot Karine Aadland and Professor Roger Strand

Konferanseformat

Paper-presentasjon

En paper-presentasjon er en muntlig presentasjon av de aspektene du ønsker å snakke om. Hver presentatør får 15 minutter til å presentere et tydelig argument eller en sak, etterfulgt av en 5-minutters diskusjon med publikum. Deltakerne oppfordres til å bruke presentasjonsverktøy, for eksempel PowerPoint, for å gjøre den muntlige presentasjonen mer tilgjengelig. Foredragsholderne vil få utdelt korte retningslinjer for hvordan de kan utforme inkluderende og tilgjengelige muntlige presentasjoner. Siden paper-presentasjoner ofte fører til passivitet blant publikum, må du sørge for at presentasjonen din er engasjerende og kortfattet. 

Poster-presentasjon

Postersesjonene består av seks til åtte posters. Posterforfatterne gir en kort oversikt på maksimalt 2 minutter til publikum samlet som en gruppe, etterfulgt av en utdypende diskusjon mellom dem og publikum. Postersesjonene gir forskere muligheten til å presentere arbeidet sitt i et visuelt format og gir flere muligheter for interaksjon og diskusjon. Posteren din skal være i A0-portrettformat og må leveres til konferansestedet innen kl. 8.30 på konferansedagen.

Viktige datoer

  • Du registrerer deg til konferansen innen 10. oktober
  • Læringskonferansen finner sted 17. oktober, kl. 08.30-16.00

Konferansen arrangeres av Program for universitetspedagogikk, UiB Læringslab, UiB Universell og TeLEd

Programoversikt og abstracts