UiB Læringskonferanse 2025
Programmet for UiBs årlige Læringskonferanse 17. oktober er klart. Temaet er bærekraft i undervisning og læring i høyere utdanning. Velkommen til en variert dag med presentasjoner fra gjester, studenter og ansatte ved UiB!
Hovedinnhold
På programmet står innlegg om hvordan bærekraft er en integrert del av undervisning og læring, hvordan bærekraft henger sammen med internasjonalisering, og hvordan forpliktelsen til bærekraft omsettes i praksis av institusjoner og enkeltpersoner.
Vi er glade for at Anne-Kathrin Peters, førsteamanuensis i teknologiutdanning med fokus på bærekraft (KTH Stockholm) og ekspert på utdanning for bærekraft, vil holde hovedinnlegget på konferansen.
Programmet inneholder paperpresentasjoner, posterpresentasjoner, workshops og en avsluttende paneldiskusjon. Vi serverer lunsj, og det blir god tid til samtale med kollegaer og studenter fra hele UiB.
Programoversikt
Welcome to the Conference (9:00-9:15) in Storsalen Opening by Pro-Rector Sigrunn Eliassen | |
Keynote (9:15–10:15) | |
| KeynoteEducation in Turbulent TimesAnne-Kathrin Peters, Associate Professor, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm |
Parallel Session I (10:45–11:45) | |
Location | Topics and Presenters |
Storsalen
| Workshop 1 Deepening and Connecting on Ideas from the KeynoteAnne-Kathrin Peters |
Søndre Allmenning 1 | Paper presentations Resistant Systems, Resistant Peers: Junior Lecturers and Peer Feedback on TeachingPrzulj, T.
Strategic Confluences? Intersecting Sustainability, Internationalization and Digitalization Strategies in Higher EducationReis, L., Bedenlier, S., & Tillmanns, T. |
Vrimleareal | Poster session A variety of posters presented by UiB staff and students |
Parallel Session II (12:45–13:30) | |
Location | Topics and Presenters |
Storsalen | Workshop 2 Mapping a department’s identity and discussing implications on teaching and learningDaae, K., & Glessmer, M. |
Søndre Allmenning 1 | Paper presentations Making sustainability learning visible: A photovoice assignment
Accessible Learning in the Field?van der Kloet, M., & Lien, E. |
Nordre Allmenning 3 | Paper presentations Sustainable Language Education Through Multimodality, DEI, and AI IntegrationAl-Kadi, A., & Rød, A.
So, what do we need students for? Writerly pedagogies in the age of AIGray, R., & Russell, M. |
Parallel Session III (13:45–14:30) | |
Søndre Allmenning 1
| Paper presentations Geeky Story? Effect of Real-Life Context in Assessment on Gender Gaps in CS1Popov, A., Grellscheid, D., & van der Kloet, M.
Tverrprofesjonelle studentgrupper på tvers av landegrenser utdannes til endringsagenter for store samfunnsutfordringerHustoft, M., Stensletten Eik, H., Johannessen, A., & Agdesteen, G. |
Søndre Allmenning 2 | Paper presentations Promoting Sustainability by Improving Geoscience Teaching using a Simple Feedback ToolTungland, S., Kaja, F. R., Keers, H., & Blumenschein, D.
How can we Systematically Encourage and Support Educators to Improve Their Canvas Pages?Rysaeva, A., & Barendregt, R. |
Nordre Allmenning 3 | Paper presentations Intercultural interaction in multicultural classesKoch, S.
Pasientsentrert kommunikasjon ved sensitive konsultasjonerBondevik, G. T., Visted, E., Stige, S. H., & Kvernenes, M. |
Bærekraftspilotene (14:45-15:00) | |
Storsalen | Introduction to Green Master |
Panel discussion (15:00–15:50) | |
Storsalen | Navigating Dilemmas and Tensions in UiB’s Sustainability InitiativesKeynote speaker Anne-Kathrin Peters, Student and Sustainability Pilot Karine Aadland and Professor Roger Strand |
Konferanseformat
Paper-presentasjon
En paper-presentasjon er en muntlig presentasjon av de aspektene du ønsker å snakke om. Hver presentatør får 15 minutter til å presentere et tydelig argument eller en sak, etterfulgt av en 5-minutters diskusjon med publikum. Deltakerne oppfordres til å bruke presentasjonsverktøy, for eksempel PowerPoint, for å gjøre den muntlige presentasjonen mer tilgjengelig. Foredragsholderne vil få utdelt korte retningslinjer for hvordan de kan utforme inkluderende og tilgjengelige muntlige presentasjoner. Siden paper-presentasjoner ofte fører til passivitet blant publikum, må du sørge for at presentasjonen din er engasjerende og kortfattet.
Poster-presentasjon
Postersesjonene består av seks til åtte posters. Posterforfatterne gir en kort oversikt på maksimalt 2 minutter til publikum samlet som en gruppe, etterfulgt av en utdypende diskusjon mellom dem og publikum. Postersesjonene gir forskere muligheten til å presentere arbeidet sitt i et visuelt format og gir flere muligheter for interaksjon og diskusjon. Posteren din skal være i A0-portrettformat og må leveres til konferansestedet innen kl. 8.30 på konferansedagen.
Viktige datoer
- Du registrerer deg til konferansen innen 10. oktober
- Læringskonferansen finner sted 17. oktober, kl. 08.30-16.00
Konferansen arrangeres av Program for universitetspedagogikk, UiB Læringslab, UiB Universell og TeLEd