Hjem
Program for universitetspedagogikk
Kunstig intelligens

Retningslinjer for bruk av KI i oppgaver

Som en del av universitetspedagogikkprogrammet ved Universitetet i Bergen anerkjenner vi potensialet til kunstig intelligens (AI) for å støtte læring og akademisk arbeid. Ansvarlig bruk av KI er imidlertid avgjørende for å sikre akademisk integritet og meningsfull læring. Våre retningslinjer gir et rammeverk for deltakere som velger å bruke KI i sine oppgaver.

Hovedinnhold

1. Åpenhet og anerkjennelse

  • Deltakerne må eksplisitt oppgi om og hvordan de har brukt AI-verktøy (f.eks. ChatGPT, Grammarly, Elicit) i oppgavene sine.
  • En egen seksjon på slutten av hver oppgave skal beskrive AI-verktøyet som brukes og dets rolle i arbeidet (f.eks. idégenerering, korrekturlesing, strukturering, oppsummering av litteratur).
  • Enhver direkte AI-generert tekst må være tydelig merket som sådan og må ikke sendes inn som originalt arbeid.

2. Kritisk engasjement og akademisk integritet

  • AI-verktøy bør brukes til å støtte, ikke erstatte, kritisk tenkning og uavhengig analyse.
  • AI-generert innhold må faktasjekkes, redigeres og integreres riktig med originale bidrag.
  • Deltakerne er ansvarlige for å sikre at AI-genererte referanser eller kilder er gyldige og nøyaktig sitert.

3. Etiske overveielser

  • Oppgavene skal gjenspeile deltakerens egen læringsprosess og personlige engasjement for fagstoffet.
  • KI bør ikke brukes på måter som gir en feilaktig fremstilling av kunnskap, for eksempel ved å generere refleksjoner eller analyser uten personlige innspill.
  • Deltakerne bør være oppmerksomme på feil og unøyaktigheter i AI-generert innhold.

4. Tilbakemelding og bruk av kunstig intelligens

  • AI-generert tekst bør ikke brukes til å produsere hele svar eller refleksjoner, da dette begrenser meningsfullt engasjement med tilbakemeldinger fra undervisere.
  • Deltakerne bør reflektere over læringsprosessen sin og forklare hvordan AI ble brukt for å støtte deres utvikling.
  • Hvis AI har blitt brukt til skrivehjelp, bør deltakerne demonstrere hvordan de har revidert og foredlet resultatet for å representere sin egen stemme og forståelse.

5. Anbefalte fremgangsmåter

  • Bruk AI som et idé genereringsverktøy for å øke kreativiteten og utforske nye perspektiver.
  • Bruk AI for å strukturere tanker, forbedre klarheten og identifisere hull i argumentasjonen.
  • Valider alt AI-generert innhold ved å kryssreferere med troverdige akademiske kilder.

6. Etterlevelse av UiBs faglige retningslinjer

  • Bruk av kunstig intelligens skal være i tråd med Universitetet i Bergens retningslinjer for akademisk redelighet og plagiering.
  • Misbruk av AI, inkludert innlevering av AI-generert arbeid uten anerkjennelse, vil bli behandlet som et brudd på akademisk oppførsel.
  • UiBs offisielle retningslinjer for studenter finner du her og for ansatte her