Kunstig intelligens
Retningslinjer for bruk av KI i oppgaver
Som en del av universitetspedagogikkprogrammet ved Universitetet i Bergen anerkjenner vi potensialet til kunstig intelligens (AI) for å støtte læring og akademisk arbeid. Ansvarlig bruk av KI er imidlertid avgjørende for å sikre akademisk integritet og meningsfull læring. Våre retningslinjer gir et rammeverk for deltakere som velger å bruke KI i sine oppgaver.
Hovedinnhold
1. Åpenhet og anerkjennelse
- Deltakerne må eksplisitt oppgi om og hvordan de har brukt AI-verktøy (f.eks. ChatGPT, Grammarly, Elicit) i oppgavene sine.
- En egen seksjon på slutten av hver oppgave skal beskrive AI-verktøyet som brukes og dets rolle i arbeidet (f.eks. idégenerering, korrekturlesing, strukturering, oppsummering av litteratur).
- Enhver direkte AI-generert tekst må være tydelig merket som sådan og må ikke sendes inn som originalt arbeid.
2. Kritisk engasjement og akademisk integritet
- AI-verktøy bør brukes til å støtte, ikke erstatte, kritisk tenkning og uavhengig analyse.
- AI-generert innhold må faktasjekkes, redigeres og integreres riktig med originale bidrag.
- Deltakerne er ansvarlige for å sikre at AI-genererte referanser eller kilder er gyldige og nøyaktig sitert.
3. Etiske overveielser
- Oppgavene skal gjenspeile deltakerens egen læringsprosess og personlige engasjement for fagstoffet.
- KI bør ikke brukes på måter som gir en feilaktig fremstilling av kunnskap, for eksempel ved å generere refleksjoner eller analyser uten personlige innspill.
- Deltakerne bør være oppmerksomme på feil og unøyaktigheter i AI-generert innhold.
4. Tilbakemelding og bruk av kunstig intelligens
- AI-generert tekst bør ikke brukes til å produsere hele svar eller refleksjoner, da dette begrenser meningsfullt engasjement med tilbakemeldinger fra undervisere.
- Deltakerne bør reflektere over læringsprosessen sin og forklare hvordan AI ble brukt for å støtte deres utvikling.
- Hvis AI har blitt brukt til skrivehjelp, bør deltakerne demonstrere hvordan de har revidert og foredlet resultatet for å representere sin egen stemme og forståelse.
5. Anbefalte fremgangsmåter
- Bruk AI som et idé genereringsverktøy for å øke kreativiteten og utforske nye perspektiver.
- Bruk AI for å strukturere tanker, forbedre klarheten og identifisere hull i argumentasjonen.
- Valider alt AI-generert innhold ved å kryssreferere med troverdige akademiske kilder.
6. Etterlevelse av UiBs faglige retningslinjer
- Bruk av kunstig intelligens skal være i tråd med Universitetet i Bergens retningslinjer for akademisk redelighet og plagiering.
- Misbruk av AI, inkludert innlevering av AI-generert arbeid uten anerkjennelse, vil bli behandlet som et brudd på akademisk oppførsel.
- UiBs offisielle retningslinjer for studenter finner du her og for ansatte her
08.08.2025