Støtte til eksternfinansierte prosjekter (BOA)
Ekstern finansiering

Prosjektetableringsstøtte (PES)

PES-ordningen er en strategisk finansiering fra Forskningsrådet for å styrke norsk deltakelse i Horisont Europa samt bedre norsk avkastning i form av prosjektmidler.

PES - Prosjektetableringsstøtte (PES) tildeles forskere som er i gang med en konkret søknad til Horisont Europa

• Det overføres en rammebevilgning til fakultetene, basert på antall søknader som er registrert sendt i prosjektoversikten til UiB's LEAR Liv-Grethe Gudmundsen innen 4. desember 2023, og i Unit4.
  • Rammebevilgningen beregnes ut fra søknadskategori, forskerens rolle i prosjektet, og dertil tilhørende satser. Se oversikt over PES-satser under.
  • PES-støtte utløses hvis søknaden er formelt godkjent (eligible) av EU.
  • Ubrukte PES-midler kan overføres til neste år.
  • Forskere kan ikke selv søke Forskningsrådet om støtte til prosjektetablering (PES) eller posisjoneringsmidler (POS) siden UiB mottar en årlig rammebevilgning fra Forskningsrådet for å dekke UiBs PES og POS-utgifter.

PES-midler kan dekke:

• Reise- og møtekostnader.
  • Ekstern assistanse og rådgivning. Bestilling av ekstern rådgvining må gjøres via bestiller ved eget institutt. UiB har signert rammeavtale med eksterne konsulentfirmaer
  • Kompensasjon/refusjon for arbeidsinnsats som en forsker legger inn i HEU-søknaden. Midlene går til instituttet og ikke til forskeren.
  • Utgifter til partnersøk/etablering av prosjektkonsortium.
  • Søk i patentdatabaser og lignende.

Gratis konsulenthjelp tilbys av Forskningsrådet fra PNO Consultants til grant application review eller til mentoring and concept development. Ønsker du gratis konsulenthjelp ta kontakt med Spesialrådgiver Inger Nordgard på: inn@forskningsradet.no Send informasjon om hvilken call/topic det dreier seg om, søknadsfrist, hvem som foreløpig er med i konsortiet og draft proposal (hvis mulig) slik at NFR kan finne riktig PNO-konsulent til deg.

I 2024 vil hver søknad få tildelt følgende PES-midler i NOK:

Koordinatorsøknader

Pillar 1

MSCA Doctoral Network

MSCA Postdoctoral Fellowship

MSCA Staff exchange

MSCA COFUND

ERC Starting Grant

ERC Consolidator Grant

ERC Advanced Grant

ERC Synergy Grant (UiB er koordinerende institusjon)

ERC Proof of Concept

ERC Round 2 (intervju)

Research Infrastructure

Pillar 2

RIA/IA Utlysningsbudsjett opp til 5 mill EUR

RIA/IA Utlysningsbudsjett 5 – 10 mill EUR

RIA/IA Utlysningsbudsjett > 10 mill EUR

RIA/IA round 2 (2-trinns søknader)

CSA (Coordination & Support Action)

European Partnerships (HE og H2020)

European Partnerships 2  (2-trinns søknader)

Pillar 3

EIC Pathfinder

EIC Transition

Andre

CSA Widening participation and Spreading Excellence (incl. COST)

Reforming and enhancing the European Research and Innovation system

Partnersøknader

Alle ordninger

20000

POS - Posisjoneringsstøtte

Pga. vesentlig kutt i NFR PES/POS midler vil det ikke lyses POS-midler til fakultetene i  2024.