Hjem
Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Delegasjonsreise

Historie på delegasjonsreise til Tyskland

I mai reiste en gruppe ansatte og studenter fra AHKR til Tyskland på delegasjonsreise. Det overordnede målet med reisen var å øke andelen studenter som drar på utveksling.

Neste
Bilde av Bundesverwaltungsgericht (tilsvarende lagmannsrett) i Leipzig
1/3
Delegasjonen på mellomstopp på togstasjonen i Falkenberg
Mellomstopp i Falkenberg
Jan Jacob Hoffmann
2/3
Bilde av studenter på campus i Leipzig
På campus i Leipzig
3/3
Tilbake

Hovedinnhold

Den 7.-11. mai reiste en gruppe ansatte og studenter fra Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap til Freie Universität Berlin og Universität Leipzig i Tyskland. Reisefølget besto av studieleder Jan Jacob Hoffmann, professor i historie Ines Prodöhl og studiekonsulent Kjersti Hartveit Ure – i tillegg til tre historiestudenter, alle på ulike stadier i studiene. Det overordnede målet med reisen var å øke andelen studenter som drar på utveksling. Vi hadde møter med vitenskapelig og administrativt ansatte for å lære om hvordan de jobber med å organisere utveksling, rekruttere studenter til å reise ut og andre utfordringer knyttet til studentmobilitet. Studentambassadørene hadde i oppgave å utforske studentlivet i Berlin og Leipzig, komme i kontakt med andre studenter og å delta i undervisning på campus.

Både ansatte og studenter hadde en fin og lærerik tur, med masse inspirasjon og ideer til hvordan vi kan arbeide bedre med utveksling her hjemme i Bergen. Under kan du lese rapporter fra de tre studentene som ble med på turen.

Reiserapport fra Jørgen

Freie Universität Berlin byr på tidlig morgenundervisning en solfylt mandag i begynnelsen av mai. Vi (den norske delegasjonen) beveger oss mot de landlige universitetsbyggene i åtte-draget, i frykt for å brase for sent inn i et fullt seminarrom med konsentrerte studenter. Men vi kan puste lettet ut da vi litt forvirrede støter på seminarlederen i byggets «lobby» – en mann som nettopp har hoppet av sykkelen og kommer med hjelmen i hånda. Her er det intet hastverk; i Tyskland er det tydelig fortsatt utstrakt (og fornuftig, må sies) bruk av det akademiske kvarter – eller som det skulle vise seg i dette tilfellet: en akademisk halvtime. Undervisningen begynte med andre ord ikke før 8:30, en halv time etter den oppsatte starttiden – noe som viser seg som alt annet enn rart, da de fleste studentene har omkring én time reisevei. Som nevnt er Freie Universität plassert i landlige omgivelser, sørvest i det store Berlin – i den gamle vestlige delen. Området er idyllisk med flotte veier og umiddelbar nærhet til botanisk hage, men på grunn av vanskeligheter med å få boligplass akkurat her bor altså de fleste studentene ulike steder i sentrum.

Timen settes i gang, og vi var på forhånd bedt om å lese noen tekster, i likhet med studentene på emnet. Temaet er demografi, statistikk og kartlegging innen globalhistorie, og vi er med på et seminar om folketellinger i det britiske imperiet. Etter å ha lest de litt kronglete tekstene på forhånd føler jeg meg litt grønn, men studentene i seminaret er tydelig både forberedt og engasjerte, og deres engasjement smitter over på meg. Seminarlederen er flink til å stille spørsmål som innbyr til små diskusjoner mellom studentene – noe som også bidrar til å klargjøre tekstenes innhold og stimulere refleksjoner. Alt i alt er seminaret en dynamisk og fin affære, og idet det avsluttes tenker jeg at jeg gjerne skulle blitt igjen for å følge resten av emnet. Men vårt besøk ved Freie Universität er heldigvis ikke over – vi blir igjen for en prat med studentene og seminarlederen etterpå. Det viser seg at studentene kommer fra ulike steder i verden og i tillegg har ulik bakgrunn studiemessig. De er hyggelige og omgjengelige, og når vi forteller at vi er på besøk i forbindelse med utveksling, får vi vite at en av studentene allerede har tenkt seg til Norge neste semester! Tanken på at vi flyter i ulike retninger, tar med oss erfaringer, og utgjør ett stort studentmiljø, den er hyggelig, synes jeg.

I løpet av vår vandring rundt på campus blir det klart at Freie Universität ikke er noen liten utdanningsinstitusjon. Bygningsmassen minner meg om Blindern i Oslo, men arealet er større og utformingen noe annerledes. Det må sies at Freie Universität dessuten har noe UiO ikke har: den største kantina jeg har sett! Vi bruker mer enn fem minutter på å skjønne hvordan den i det hele tatt fungerer, men det er mer fascinerende enn avvisende. Vi skulle gjerne fått oss et måltid der, men må ta med oss noe raskt på en annen kafé i nærheten, for vi skal videre til Leipzig!

Leipzig er en kul by. Blandingen av pre-, mid- og post-DDR (Øst-Tyskland) er nær sagt drøyere enn i Berlin. Kanskje er det ikke så rart at det oppleves sånn, da Leipzig er en betraktelig mindre by. Men det er ikke tilfeldig at byen kalles «det nye Berlin», heller. Folk er hippe, og jeg får lyst til å «blende inn» på et blunk.

Vi bor i sentrum og får tasset litt rundt en kveld før vi skal være med på et seminar på Universität Leipzig morgenen etter. For tur står undervisning om dam-/demningskonstruksjoner. Høres tørt ut? Det er det ikke! Jeg lærte masse om hvordan slike prosjekter gir uttrykk for alt fra lokalfølelse til nasjonalpolitikk. Skikkelig interessant var det, og enda seminarlederne (ja, det var to) tok litt mer aktiv plass en ved Freie Universität, var det flere studenter som bød på fruktbare refleksjoner. Etter endt seminar var vi sammen med studentene ute i vårsola og pratet om erfaringer med Leipzig som studentby. Av positive sider ved Leipzig kan de litt kortere avstandene, tilretteleggingen for sykkel, og de store grøntarealene trekkes fram. I likhet med i Berlin er studentmassen sammensatt av folk fra ulike deler av verden med ulik bakgrunn. Dem vi snakker med er masterstudenter og virker som en koselig gruppe som kjenner hverandre relativt godt gjennom å ha møttes på universitetet. Det gode inntrykket forsterkes når vi norske studenter inviteres med på bar på kvelden.

Før vi møter igjen flere av studentene på en «nedpå» bar i sentrum senere, rekker vi å besøke blant annet universitetsbiblioteket (nyrestaurert og ærverdig) og en av de store leipzigske parkene, der vi spiser lunsj. Byen viser seg virkelig fra en flott side! Før middag rekker vi dessuten å besøke Nikolaikirken – et svært viktig sted under motstanden mot det østtyske regimet på 80-tallet. Middag fortærer vi i Moritzbastei – en del av det gamle festningsverket i Leipzig – og så møter vi altså igjen noen av studentene fra tidligere. Kvelden blir kjempehyggelig, og det er lett å tenke seg at det er et godt miljø å være student i.

Enda jeg gjerne skulle vært lenger i Leipzig, tar toget oss tilbake til Berlin dagen etter (riktignok får vi besøkt Johann Sebastian Bachs siste hvilested før vi ruller ut av byen), og reisen nærmer seg slutten for min del. Gjennom inntrykkene jeg fikk av de to universitetene – Freie Universität Berlin og Universität Leipzig – er det ingen tvil om at jeg vil anbefale begge to som utvekslingsdestinasjoner! Det er så mye å hente ved å ta et semester eller to i utlandet.

Reiserapport fra Helena

Vi møttes på Flesland søndag formiddag, og var alle klar for utreise. Jeg hadde aldri vært i Tyskland før, og var nokså spent på å oppleve et nytt land og ny kultur.

Delegasjonsfølget klar for avreise på Flesland
privat

Etter fly og både S-bahn og U-bahn vandret vi fra stasjonen til campus på Freie Universitat i Berlin. Første inntrykk var at Tyskland og Berlin er langt større enn Bergen. Jeg følte nesten at jeg var veldig langt hjemmefra! Men ellers så jeg en del likheter - likheter i temperaturer og grøntområder, måten folk samhandler på og at man gjerne vandrer fra en side av byen til en annen. Både Berlin og Leipzig var også langt grønnere enn jeg hadde sett for meg, hvertfall når jeg hadde hørt så mye om togene i Tyskland! Men jeg ble positivt overrasket, både av kollektivtransport og natur. Vi har kanskje en litt å lære av tyskerne når det kommer til toglinjer og kollektivtransport, og det var ikke alt for vanskelig å forstå seg på kollektivsystemet.

Delegasjonen ved undergrunnsbanen i Berlin
privat

Vi tilbrakte to døgn i Berlin og fikk i løpet av disse dagene delta i undervisning på Freie Universitat sammen med masterstudentene der. Seminaret var lagt opp nokså annerledes enn hva jeg var kjent med fra UiB, men det var en hyggelig erfaring med mye aktivitet i seminaret. Den største forskjellen jeg lå merke til, var at studentene skulle lese og presentere en relevant bok til seminaret og fagets tema. Studentene gikk dypt inn i boken, og var kritiske til innhold og forfatter. De oppsummerte også bøkene sine svært detaljert og spurte hverandre ut om bl.a. hvorfor denne boken var aktuell og på hvilken måte. Her var studentene nærmest like ledende stemmer i klasserommet som professoren, og det var utrolig moro å se en så engasjert gruppe studenter – mange av dem internasjonale. Jeg fikk også inntrykk av at det var en del tilgjengelige fag på engelsk. Vi fikk pratet en del med en gruppe studenter fra samme seminar, etter undervisningen, og spurte dem om tips til livet som student i Tyskland, hva som var vanskelig for dem og hva vi burde oppleve nå når vi var her.

Fellesbilde med studenter/ansatte på Freie Universität
privat

Det som virkelig ga inntrykk, var reisetiden til universitetet! Studentene fortalte at det var helt normalt å måtte reise en time hver vei til universitetet, og at det var vanskelig å skaffe studentbolig i Berlin. På en annen side gikk vi mange kilometer i Berlin, inkludert gjennom en enorm botanisk hage, og var fortsatt på campus til Freie Universität! Så kanskje det ikke er så rart at reisetiden blir lang, når campus er så vanvittig stort?

Bilde av studenter i botanisk hage
privat

Da vi reiste til Leipzig senere på reisen sa studentene der mye det samme, bortsett fra at reisetiden her var mer enn halvert og at det var flere studentboliger tilgjengelig, men jeg tenker enda på reisetiden i Berlin. Her fikk vi også delta på seminar med masterstudenter, og studentene var igjen svært aktive deltakere. Vi ble kjent med et par studenter etter seminaret, og ble invitert med ut på bar senere på kvelden for å bli kjent med flere, og det var utrolig hyggelig! Her var det en fin miks internasjonale og lokale studenter, og alle var like sosiale og imøtekommende. Jeg følte vi ble veldig godt mottatt og vi pratet i mange timer utover kvelden og natten, til tross for at hele gruppen skulle opp tidlig på forelesning dagen etter. Jeg er ikke i tvil om at enhver student som drar hit vil bli kjent med mange nye mennesker.

Det som jeg tenker på som viktigst å huske på når en vurderer utveksling til Tyskland, er at semesteret starter til andre datoer enn i Norge. Det er derfor bare mulig for norske studenter å reise på våren! For våren starter semestrene nemlig veldig sent, i april, og slutter i slutten av juli. Om du skal søke master påfølgende høst bør du være oppmerksom på at du da kanskje ikke har fått karakterutskriften din fra Tyskland i tide til frist for ettersending av dokumentasjon.

Reiserapport fra Ida

I mai fikk jeg og to medstudenter i historie, muligheten til å bli med på en delegasjonsreise til Tyskland sammen med ansatte fra Universitetet i Bergen. Formålet med reisen var å oppleve, samt få inntrykk av hvordan det er å studere og være på utveksling i andre deler av verden, for så å dele denne opplevelsen om utveksling med medstudenter hjemme. Det er ingen tvil om at turen bydde på mange opplevelser og inntrykk. Samtidig vekket reisen utvilsomt lysten til å reise på utveksling.

I både Berlin og Leipzig fikk vi en smakebit på tilværelsen som utvekslingsstudent. Vi fikk delta på seminarer sammen med andre utvekslingsstudenter, som var et greit utgangspunkt for sammenligning med seminar og undervisning på Universitetet i Bergen. Tross mange likheter i undervisningen, virket det likevel som om studentene i Berlin og Leipzig var til dels mer aktive og deltakende. Universitetene tilbydde mange fag på engelsk, noe som definitivt bidro til rekrutteringen av utvekslingsstudenter. I tillegg fikk vi omvisning på begge universitetene. Freie Universität Berlin var et relativt nytt og moderne universitet fra 1948, mens universitetet i Leipzig ble grunnlagt flere århundrer tilbake.

Til felles for både universitetet i Leipzig og i Berlin, var at de befant seg i store og blomstrende byer, med yrende studentliv. På dagtid virket studentene dedikert til studiene sine, samtidig som de tok seg tid til en pause i vårsolen eller en god lunsj. Det ble snakket om «sykkelbyen Leipzig», et ordtak jeg forstår godt, ettersom det var tilsynelatende flere syklister enn bilister. Dette utviklet jeg etter hvert god forståelse for, da jeg opplevde Nord-Tyskland som et flatt område, utvilsomt vel egnet for sykling. Ikke minst bidro den spirende våren, de friske grønne, trærne og den behagelige vårtemperaturen til å gjøre sykkelen til et fristende fremkomstmiddel. Om kvelden virket studentområdene livlige, og spesielt utvekslingsstudentene var svært inkluderende, da vi bli invitert med på en del arrangementer og sammenkomster.

Bilde av tysk natur

Bilde utenfor campus i Leipzig
Bilde av en person som går gjennom Botanisk hage med ryggen til
privat

I tillegg til flott natur, klima og kultur, har Berlin og Leipzig fantastisk mye historie å by på. Fra museer, til kirker, til monumenter og biblioteker, som fortalte en hel del om fortiden og byenes sjel og historie. Vi besøkte blant annet Nikolaikirken i Leipzig, som var stedet for store demonstrasjoner for forandring og reform i DDR. I tillegg besøkte vi Brandenburger Tor og mange andre historiske monumenter.

Bilde av Nikolaikirken i Leipzig

Bilde av Brandenburger Tor i Berlin

Jeg fant byenes historie særs interessant ettersom jeg selv studerer historie, og jeg lærte mye om faget gjennom å oppleve fortiden i nåtiden. Samtidig var det spesielt gripende og spennende å oppleve stedene til hendelsene som jeg har lest mye om. Siden historie og mange andre fag omhandler Norge, men også i stor grad andre deler av verden, er utveksling en fantastisk måte å lære om fagene, samtidig om verden på. Utveksling gir utvilsomt mange opplevelser, lærdommer og utfordringer som vil komme godt med i din personlige utvikling, men også i den faglige utviklingen. Derfor mener jeg at uansett hvilket studium du går, er utveksling en fantastisk mulighet! Universitetet i Bergen har svært mange utvekslingsavtaler med forskjellige universiteter i mange forskjellige land, så her finnes det muligheter for enhver smak. Denne reisen har utvilsomt åpnet mine øyne for utveksling. Jeg ser i hvert fall frem til å studere i et annet land og utforske verden!

Bilde av Bundesverwaltungsgericht (tilsvarende lagmannsrett) i Leipzig
Jan Jacob Hoffmann, Bundesverwaltungsgericht Leipzig
Sykkelparkeringen til Universität Leipzig
Jan Jacob Hoffmann, Sykkelparkeringen til Universität Leipzig
Bilde av Kaiser Wilhelm-Gedächtniskirche i Berlin
Jan Jacob Hoffmann, Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche i Berlin

Flotte blomster ved inngangen til campus ved Dahlem-Dorf