Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
Arkeologi

Arkeologistudenter på utgraving i Tyskland

I sommer var fire bachelorstudenter i arkeologi med på en spennende utgraving i Dörentrup, Tyskland. Her kan du lese litt om deres erfaringer med feltarbeid, samt se bilder fra utgravingen.

Privat

I sommer fikk fire bachelorstudenter fra arkeologi mulighet til å bli med på utgraving i Dörentrup. Utgravingen varte i fire uker, og var et sammarbeid med Cardiff University og Lippisches Landesmuseum Detmold. Prosjektet startet opp i 2017 og fokuserer på de Westfalske bygdeborgene Grotenburg og Piepenkopf. Hovedmålet med utgravingen er å knytte teoretiske tilnærminger til jernalderens bygdeborgstudier over hele Europa, for å muliggjøre komparativ analyse mellom ulike regioner. Årets utgraving hadde som utgangspunkt å ferdigstille utgravingen av steinmuren, som muligens var inngangen til borgen. I tillegg til å fortsette utgravingen av skyttergravene som ble åpnet i 2019 og 2022.

Les om studentenes erfaringer og se bilder fra utgravingen:

Privat

Vi er fire BA-studenter som fikk dra på utgraving i Dörentrup, Tyskland på en jernalder bygdeborg, ledet av Cardiff University. Der fikk vi opplæring og tett oppfølging i alt relatert til utgraving. Vi fikk møte mange fine folk i det arkeologiske miljøet, både tyske og britiske. Vi fikk også et innblikk i hvordan forskjellige land utfører arkeologiske utgravinger. I tillegg opplevde vi at det å være på utgravingen kuttet avstanden mellom professorer og studenter. Gjennom utgravingen ble vi godt opplært i ulike praktiske metoder, alt fra fotografering, planlegging, oppmåling, forskjellige gravemetoder, flotering (flotation) og registering av kontekster og funn. Dette var med å bidra til at vi erfarte en bredere forståelse av det teoretiske vi har lært tidligere i utdanningen.

Strålende erfaring og oppfordrer alle arkeologi studenter til å gjøre det samme! Håper dette samarbeidet forsetter i mange år fremover.

Håkon, Malin, Ingrid og Ola

Student på utgraving i Tyskland