Vår 2024:

UiB Innsikt: Peer Gynt - Seksualitet, nasjonalisme og identitet

En sjelløs og rotløs metoo-skikkelse eller erkenordmann med et skjult hjerte av gull?

Panelsamtale om Peer Gynt
UiB/privat

Er Peer Gynt Henrik Ibsens ironiske blikk på den norske folkesjelen – en løgnersk, hyklers skikkelse som flyter på selvbedrag og sine evner som forfører? En manipulerende metoo-skikkelse som trakasserer kvinnene rundt seg og lever høyt som våpenhandler og sexturist? Eller er han snarere en kreativ entreprenørskikkelse, et idealbilde av den handlekraftige og ordrike nordmannen som innerst inne har et hjerte av gull? Eller en selvdestruktiv egoist med et uavklart forhold til kjærligheten?

Siden utgivelsen i 1867 har diskusjonene gått høyt om hovedpersonen i Peer Gynt, som ofte regnes som sentrum i den norske litterære kanon, der det står og spriker i overgangen mellom romantikkens idealisme og realismens kritiske blikk.

Ibsens stykke med Edvard Griegs originalmusikk er Festpillenes åpningsforestilling i år, og Studentersamfunnet og UiB Innsikt starter diskusjonen allerede i mars: Det handler om Peer Gynts identitet, om seksualitet og vold, om Solveig-skikkelsen og de andre kvinnene i stykket – og om hvordan det kan ha seg at dette nå blir sett på som et idealisert uttrykk for nasjonal identitet.

Medvirkende

Panelet består av:

• Eirik Vassenden professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen og litteraturkritiker
  • Kari Jegerstedt senterleder ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning
  • Frode Helmich Pedersen professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen og kritiker i Morgenbladet
  • Marit Sofie Aalen førsteamanuensis ved OsloMet, psykolog og idehistoriker med ph.d. i Peer Gynt
  • Emma Harestad ordstyrer, nestleder i Studentersamfunnet

Informasjon

​Festspillene i Bergen, Universitetet i Bergen og UiB Innsikt samarbeider om flere ordskifter i forbindelse med festspilloppsetningen av Peer Gynt.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Velkommen!