Kvartærgeologi & Paleoklima
MASTERPROSJEKT - ENERGI, KLIMA, GEOFARER

Naturlige forekomster og lekkasjer av olje og gass i grunne sedimenter i sørlige Nordsjø

Dette masterprosjektet ble designet for Jonas Stene Preston som startet på sin mastergrad i geovitenskap, UiB, høstsemesteret 2023. Masterprosjektet er gitt av forskningsgruppen Kvartærgeologi & Paleoklima.

Prosjektbeskrivelse
Havvind kommer til å bli en stor vekstindustri i Norge og i Nordsjøen har regjeringen nylig lyst ut områder for utvikling av havvindkraftverk. Store deler av den NV-europeiske kysten har vært glasiert, og erosjon og avsetning fra isbredekkene har resultert i svært heterogene grunnforhold i havbunnen her. Forbedret geologisk og geoteknisk forståelse av disse grunnforholdene kan bidra til å redusere kostnadene for fremtidig havvind.

Nordsjøen har samtidig store forekomster av hydrokarboner. Naturlige lekkasjer av olje og gass fra sedimentene til vannsøylen er observert mange steder. Disse lekkasjene forårsaker oljeflak på havoverflaten, utslipp av klimagasser til vannet og atmosfæren, samt at gass vil forekomme i de grunne sedimentære avsetningene. Lokaliserte hydrokarbonlekkasjer kan observeres ved hjelp av radar bilder fra satellitter (SAR), multistråle-ekkolodd og refleksjonsseismikk. Kunnskap om naturlige olje- og gasslekkasjer er viktig av flere grunner, slik som konsekvenser for miljø og klima, økologi, som analog for lekkasjer fra undergrunn CO2 lagring, geofare og stabilitet for havbunninfrastruktur f.eks. relatert til havvind. Til tross for dette har ikke naturlige olje- og gasslekkasjer hatt et stort
vitenskapelig fokus.

Sør i Nordsjøen ble det på et tokt med G. O. Sars i 2023 observert indikasjoner på utbredt forekomst av gass i de grunne sedimentene. Disse gassforekomstene er dårlig forstått og kan potensielt være en geofare for havbunninstallasjoner relatert til havvind i området.
Målet er å undersøke eksisterende 3D seismikk og TOPAS sediment-gjennomtrengende ekkoloddata tatt fra de grunne sedimentene sammen med data fra multistråle ekkolodd og sedimentprøver samlet inn med grabb for å forstå naturlige forekomster og lekkasjer av olje og gass fra grunne sedimenter i den sørlige Nordsjøen. Studenten vil delta på maringeologisk(e) tokt i 2024 der det vil bli samlet inn ytterligere data og prøver som kan inngå i prosjektet. Dette masterprosjektet er en del av 4SWIND-prosjektet finansiert av Norges forskningsråd, Equinor og Geoprovider. Masterstudenten vil jobbe i dette prosjektet og bli eksponert for industrisponsorer og interessenter gjennom ulike prosjektmøter og konferanser.

Felt- lab- og analysearbeid
Tolkning av den grunne sedimentære stratigrafien og potensielle forekomster av grunn gass ved bruk av eksisterende og nyinnsamlet TOPAS sedimentgjennomtrengende ekkolodddata i Petrel Tolking av eksisterende 3D seismikk med vekt på væske- og gasstrømningsstrukturer fra dyptliggende kilde- og reservoarbergarter til de grunne sedimentene.

Analyse og tolking av sedimentprøver som er planlagt samlet inn på toktet i 2024.