Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett
Seminar

Forskergruppen inviterer til lunsjseminar med mulighet for fysisk eller digital deltakelse fredag 12. april kl. 12:15-14:00.

Plakat med logoer fra FNs bærekraftsmål.
Bruk av FN-plakaten: Innholdet i denne publikasjonen er ikke godkjent av FN og reflekterer ikke synspunktene til FN eller dets tjenestemenn eller medlemsland.
FN, https://www.un.org/sustainabledevelopment

Forskergruppen arrangerer lunsjseminaret Exploring Private and Public Regulation for Sustainability: The Business & Human Rights Agenda and Green Public Procurement i auditoriet i JUS II-bygget fra kl. 12.15 til 14.00 fredag 12. april 2024. Det vil bli servert lett lunsj, kaffe og te under seminaret. Det er også mulig å delta på arrangementet online via denne Zoom-lenken.

Under seminaret vil Dr. Nadia Bernaz fra Wageningen University and Research (WUR) og PhD-kandidat Federica Muscaritoli fra University of Copenhagen (UCPH) gi regulatoriske perspektiver fra henholdsvis forretnings- og menneskerettighetsdiskursen og den grønne offentlige anskaffelsesdiskursen.

Seminaret er en del av WickedWaters seminarserie og finansiert av Norges forskningsråd under prosjektet 341973.

Om foredragsholderne

Nadia Bernaz er førsteamanuensis ved LAW-gruppen ved Wageningen University (WUR, Nederland). Hun var tidligere førsteamanuensis ved Middlesex University (London, Storbritannia), og før det foreleser ved Irish Centre for Human Rights, National University of Ireland (Galway, Irland). Hun har en doktorgrad i internasjonal rett fra Aix-Marseille University (Frankrike).

Nadia leder forskningslinjen for forretnings-, menneskerettighets- og miljøspørsmål ved WUR Law Group. Forskningen hennes retter seg mot forretningsansvar, og utforsker måter bedrifter kan holdes ansvarlige for sine menneskerettighets- og miljøpåvirkninger gjennom nasjonale, internasjonale og transnasjonale prosesser. Under seminaret vil Nadia presentere International Implications of the Proposed EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive, en milepæl i forretnings- og menneskerettighetsfeltet. Direktivet vil pålegge menneskerettighets- og miljødiligens for visse større selskaper innenfor og utenfor EU.

Federica Muscaritoli er doktorgradskandidat ved Det juridiske fakultet ved Københavns Universitet. Hun har en bachelorgrad i statsvitenskap og internasjonale relasjoner fra Universitetet i Roma 'La Sapienza' og mastergrad i europeiske juridiske studier ved Universitetet i Torino. Hennes doktorgradsprosjekt handler om offentlige anskaffelsesmetoder for å bekjempe klimaendringer. Under sin presentasjon med tittelen Public Procurement as a Tool for Climate Change Mitigation – An Analysis of the EU Legal Framework, vil Federica introdusere et nytt perspektiv på det indre markedet og EUs mål for offentlige innkjøpslovgivning, samt et innovativt perspektiv på EU’s (miljørettslige) konstitusjonelle rett (Artikkel 3 TEU, 7/11/191/192… TFEU) og deres implikasjoner, om noen, for offentlige anskaffelser.