Samfunnsgeografi
Masterprosjekt

Lokal nabolagsorganisering og sosial bærekraft

Mitt masterprosjektet går ut på å finne ut hva som motiverer folk til å bidra i Bærekraftige liv - en lokal nabolagsorganisasjon som har som mål å redusere det økologiske fotavtrykket, samtidig som de øker livskvaliteten.

portrett
Alvilde Tønnesen skriver masteroppgave i samfunnsgeografi om lokal nabolagsorganisering og sosial bærekraft.
Privat

De siste årene har det blitt mer og mer fokus på å redusere klimagassutslippene og leve bærekraftig. Dette er det mange som ikke synes er noe gøy, og velger å heller leve som de alltid har gjort. Min masteroppgave er et samarbeid med Bærekraftige liv - en lokal nabolagsorganisasjon som har som mål å redusere det økologiske fotavtrykket, samtidig som de øker livskvaliteten. De fokuserer altså på ha det gøy ved å få noe til å skje i nabolaget. Eksempler på noe av det Bærekraftige liv gjør er å ha matskog og byhager, og arrangere spikkeverksted, garasjesalg og sykvelder.

Caseområdet for oppgaven er Årstad bydel i Bergen hvor jeg fokuserer på de fire Bærekraftige liv-gruppene: Landås, Løvstakken, Slettebakken og Kronstad. Prosjektet går ut på å finne ut hva som motiverer folk til å bidra i Bærekraftige liv. Samtidig ser jeg på hvordan den sosiale bærekraften er i de utvalgte nabolagene.

Feltarbeid

I løpet av feltarbeidet har jeg hatt flere intervjuer og arrangert to fokusgrupper. På denne måten har jeg fått møtt flere frivillige og nøkkelpersoner fra de ulike Bærekraftige liv-gruppene, og fått god innsikt til oppgaven. I tillegg har jeg vært tilstede på noen arrangementer slik som nyttevekstsafari på Slettebakken og Spikkeverksted på Landås. Dette har gitt meg bedre forståelse av hva Bærekraftige liv er i praksis.

Erfaringar med masterstudiet i geografi

Geografi er et tverrfaglig studie som gir mange muligheter etter mastergraden.

Kunnskapen vi har fått gjennom studiet er variert, noe som betyr at vi er flinke til å se og forstå sammenhenger.

Samtidig er vi gode til å samarbeide på tvers av studieretninger, siden vi gjennom hele studieløpet deler lesesal med naturgeografer og miljøgeografer.

Det er kjekt og sosialt å studere geografi! Du får mulighet til å dra ut i felt både i fagene og i masteroppgaven. Det er kort vei mellom student og professor, slik at vi kan spørre om faglige tips eller slå av en uformell prat på kjøkkenet. Som masterstudenter får vi egen lesesal, noe som blir vårt andre (eller noen ganger vårt første) hjem gjennom studietiden. Lesesalen skaper en fin mulighet til å hå både faglige og ufaglige diskusjoner med hverandre, og ikke minst spise kake sammen på fredager. Ellers står fagutvalget "Terra" for sosiale arrangementer som quiz, hyttetur og julebord.

Anbefaler å søke på master i geografi!