UiB og IBM utvikler fremtidens teknologiske løsninger

Universitetet i Bergen inngår samarbeidsavtale med IBM om teknologiutvikling og innovasjon.

Universitetsdirektør Kjell Bernstrøm og leder for Watson-utvikling ved IBM, Beth Smith.
Universitetsdirektør Kjell Bernstrøm og global sjef for utvikling av Watson-teknologien ved IBM, Beth Smith.
Andreas H. Opsvik

– Jeg er imponert over det dere gjør her. Mange av programmene våre har startet med partnerskap som dette, sier Beth Smith.

Hun er global sjef for utviklingen av Watson, IBMs satsing på kunstig intelligens, som blir en sentral del av avtalen mellom UiB og IBM. Avtalen skal gjøre IBMs teknologi for kunstig intelligens og analyse tilgjengelig på UiBs læringsplattformer og åpner for at universitets studenter skal kunne delta i innovasjonsprosjekter med IBM og IBMs kunder.

Gjennom deltakelse i innovasjonsprosjekter, bachelor- og masteroppgaver vil studenter og ansatte ved UiB få utnyttet sin kunnskap og bidra direkte til teknologiutvikling. Samarbeidet legger til rette for felles forsknings- og innovasjonsprosjekter

– UiB er allerede ledende i sektoren når det gjelder digitalisering og vi ønsker å tilby våre studenter et bredt spekter av verktøy gjennom samarbeid og partnerskap. Denne avtalen bygger opp under vår strategi om å være et digitalt inviterende universitet, sier IT-direktør ved UiB, Tore Burheim.

I møte med representanter fra IBM viste han frem flere av prosjektene til UiB som kan være interessante for IBMs teknologi.

Samarbeidet gir verdifull digital kunnskap

I tillegg til samarbeid om forsknings- og innovasjonsprosjekter, vil UiBs 16 900 studenter og 3 700 ansatte nå kunne ta i bruk IBMs teknologiplattformer. UiB vil dermed raskt og enkelt kunne utvikle og teste ny teknologi og bidra med viktige tilbakemeldinger til IBM i utformingen av nye, digitale løsninger.

IBM er også teknologipartner i NCE Media, og IBMs bergenskontor vil flytte inn i Media City Bergen i løpet av vinteren. Gjennom deltakelse i innovasjonsprosjekter, bachelor- og masteroppgaver vil studentene få utnyttet sin kunnskap og bidra til teknologiutvikling. En chatbot for studiestøtte og karrierestøtte er blant prosjektene UiB ser på å få til med Watson.

– Vi tror også at samarbeidet kan gi konkrete resultater i form av spennende teknologiutvikling og bedre tjenester som kommer hele samfunnet til nytte, sier Burheim.

Sterk IKT-kompetanse i kombinasjon med atferds- og forretningsforståelse er ifølge IBM nødvendig for å skape ny bærekraftig innovasjon. Her spiller et tettere samarbeid mellom næringslivet, universiteter og høgskoler en nøkkelrolle.

– IBM er svært glad for å kunne bidra til å utdanne fremtidens ledere og kunnskapsarbeidere. Samarbeidsavtalen med UiB sikrer at studentene får verdifull digital basiskunnskap for å forstå og hente ut mulighetene teknologien gir, sier administrerende direktør i IBM Norge, Arne Norheim.