Inneklima
Inneklima er viktig for helse, trivsel og produktivt arbeid.
Hovedinnhold
Arbeidsmiljøloven og arbeidsplassforskriften stiller krav til hvordan det fysiske arbeidsmiljøet skal utformes, slik at det blir fullt forsvarlig.
Lokalene skal være tilpasset virksomheten med hensyn til ventilasjon, inneklima, belysning, støy, tilgjengelighet for alle, vedlikehold, renhold, sanitæranlegg og pauserom mv.
Inneklima
Inneklima er viktig for helse, trivsel og produktivt arbeid.
Hva er inneklima
Inneklima er sammensatt av flere målbare fysiske, kjemiske og biologiske faktorer. Verdens helseorganisasjon (WHO) har definert "inneklima" til å omfatte:
- Termisk miljø (varme, kulde, trekk og luftfuktighet)
- Atmosfærisk miljø (forurensning, luftkvalitet og friskluftmengde)
- Aukustisk miljø (støy, oppfattelse av tale og lyd)
- Aktinisk miljø (belysning, stråling og elektriske- og magnetiske felt)
- Mekanisk miljø (ergonomi, sklisikring og vibrasjoner mm.)
Helseplager
I bygg hvor helseproblemer som hodepine, unormal tretthet, irritasjoner av hud og slimhinner (øyne, øvre luftveier) er mer utbredt enn normalt er det behov for å iverksette tiltak.
Overnevnte symptomer kan skyldes en eller flere faktorer som nevnt innledningsvis. I tillegg vil ulike former for stress og individuelle forhold, som allergi eller annen overfølsomhet, påvirke eller forsterke plagene.
Bedriftshelsetjenesten
Yrkeshygieniker gir informasjon og hjelp ved HMS-kartlegging og utfører målinger og vurderinger av inneklima. Tiltak diskuteres i samarbeid med brukerne og Eiendomsavdelingen.
Kartlegging og vurdering av inneklima
Kartlegging og vurdering av inneklima kan utføres av Bedriftshelsetjenesten.
Før kartlegging gjennomføres
Tiltak den enkelte kan gjøre:
- Hold kontoret/skrivebordet ryddig slik at renholdere kommer til.
- Lagre så lite papir og bøker som mulig på arbeidsplassen.
- Lagre papir og bøker i hyller med dør.
- Meld fra til Eiendomsavdelingen via Behovsmelding bygningsdrift (LYDIA) dersom du tror det er noe galt med ventilasjonen på kontoret.
Dersom ansatte fremdeles opplever problemer eller helseutfordringer med inneklima kan Bedriftshelsetjenesten (BHT) utføre målinger og vurderinger. Det er viktig at nærmeste leder er informert før BHT utfører målinger og vurderinger.
Kontakt BHT via epost til bht@uib.no.
Kartlegging og vurdering
BHT kontaktes dersom ansatt i over lengre tid har hatt følgende problem/utfordring knyttet til inneklima:
- Kløe, tørrhet eller irritasjon i øynene eller nese
- Tett eller rennende nese
- Tørrhet eller irritasjon i svelget, heshet eller hoste
- Anfall av tungpustethet
- Tørr hud på hender eller armer eller ansiktet
- Hodepine, trøtthet, svimmelhet, konsentrasjonsvansker eller tunghetsfornemmelse i hodet
