DIGI for eksterne studenter høsten 2025
Digitalisering endrer fagene våre, både når det gjelder hvilke metoder og verktøy som brukes og hvilke problemstillinger og tema som studeres. Teknologien generelt, og utvikling tilknyttet kunstig intelligens spesielt, endrer yrkesutøvelsen på tvers av bransjer.
Hovedinnhold
I fremtiden vil kombinasjonen av spesialisert fagkunnskap og digital forståelse være avgjørende i både arbeid- og samfunnsliv. Helsepersonell, jurister, ingeniører, lærere, saksbehandlere og andre yrkesutøvere, vil i økende grad basere beslutninger på grunnlag produsert av digitale verktøy og metoder.
Gjennom DIGI emnepakken kan du bygge på studiet ditt med enkeltemner innen digital forståelse, kunnskap og kompetanse. Emnepakken består av to innføringsemner og ni forskjellige 2,5 studiepoengsemner undervist av forskere og fagfolk fra ulike, relevante fagmiljøer ved UiB, og er tilpasset studenter som ikke kjenner fagområdet fra før.
Emnene er åpne for alle studenter med aktiv studierett ved UiB, uansett studieprogram og progresjon, og alle UiB-ansatte. Høsten 2025 er emnene også tilgjengelige for studenter fra NLA og Fagskolen Vestland. Emnene kan tas i kombinasjon med de fleste studieprogram ved UiB. Undervisningen foregår på ettermiddag og kveld, slik at den ikke kolliderer med øvrig undervisning.
Hvem kan melde seg på?
Studenter som studerer ved Fagskulen Vestland og ved NLA Høgskolen (NLA).
Hvordan melder jeg meg på?
Studenter fra Fagskulen Vestland eller NLA Høgskolen kan søke opptak gjennom Søknadsweb.
Dersom du har betalt semesteravgift eller tilsvarende ved din institusjon trenger du ikke betale på nytt til UiB. Du laster opp dokumentasjon på dette i søknaden. Eksempel på dokumentasjon er skjermbilde fra nettbank, Studentweb eller Studentbevis-appen.
Ved å søke samtykker du at din egen institusjon og UiB innhenter og deler nødvendige data for å behandle søknaden.
Opptakskrav
For å kvalifisere til DIGI-emner for eksterne studenter må du kunne dokumentere generell studiekompetanse (GSK) eller tilsvarende om du er under 25 år. Dersom du er over 25 år vil du kvalifiseres automatisk. Dersom du er usikker på om du har generell studiekompetanse kan du se en komplett oversikt her: Universitet og høgskole - opptakskrav og poeng - Samordna opptak
I tillegg må du laste opp to dokumenter når du søker om opptak;
- Bekreftelse på hvilket lærested du er aktiv student ved, og
- Bekreftelse på at du har betalt semesteravgift til ditt lærested
Hva får jeg ut av å melde meg på DIGI-emner?
Norske arbeidsgivere ønsker kandidater med digital kompetanse. Digitale ferdigheter supplerer den fagkunnskapen du får gjennom studiet, og er like viktig enten du studerer ved UiB, NLA Høgskolen eller Fagskulen Vestland.
Teknologi endrer alle bransjer, og kombinasjonen av spesialisert fagkunnskap og digital forståelse er avgjørende i fremtidens arbeidsmarked. Algoritmer og kunstig intelligens tas i økende grad i bruk i beslutningsprosesser i alle bransjer. Vi ser at forståelsen av metodene som ligger bak disse verktøyene, samt kunnskap om personvern og GDPR er viktige forutsetninger for å kunne utføre oppgaver på en mest mulig hensiktsmessig måte, uansett yrke.
Vi kan ikke forespeile hvordan arbeids- og samfunnslivet kommer til å være om 20 eller 30 år, men vi kan være sikre på at digital forståelse, kunnskap og kompetanse vil være avgjørende. Med dette tilbudet vil du som ekstern student ved UiB ha mulighet til å opparbeide deg grunnleggende ferdigheter i dette feltet.
Forkunnskaper
Emnene krever ingen forkunnskaper. Undervisningen foregår på ettermiddag og kveld, slik at den ikke kolliderer med øvrig undervisning.
Sluttvurdering og studiepoeng
Emnene vurderes som bestått/ikke bestått og har omfang på 2,5 studiepoeng.
Les mer om emnene som tilbys høsten 2025 under
DIGI110 - Fantastiske data
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI110
Data finnes overalt, men hva er data, hvor kommer de fra, og hva kan de brukes til?
Målet med emnet er å gi deltakerene grunnleggende kunnskap om hva data og «data literacy» er, og en innføring i datas livssyklus. Deltakerne vil tilegne seg nødvendige grunnleggende ferdigheter for å utføre kritisk tenkning over datas roller i samfunnet. Innhold i emnet inkluderer tema relatert til data livssyklusen: hvordan data samles, forvaltes, prosesseres, behandles, visualiseres, kommuniseres og brukes.
Emnet gjennomføres nettbasert, organisert med ulikt digitalt læringsmateriell og aktiviteter, to synkrone møter (digitale), og gjennomføres over 7 uker totalt. Hver uke i denne perioden vil deltakerne arbeide med oppgaver og aktiviteter knyttet til det enkelte tema.
Undervises av SLATE - The Centre for the Science of Learning & Technology.
DIGI111 - Algoritmer og programmering (NB. Fysisk undervisning i Bergen)
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI111
Programmering og algoritmer vil i fremtiden være noe alle må ha et forhold til.
Hva er egentlig programmering, og hvem er denne Python?
Kan jeg og programmere, hvordan installerer man Python på maskinen, og hvordan kjører vi programmer?
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmer med en trinnvis tilnærming oppgavenedbrytning og forskjellige måter å løse programmeringsoppgaver/-problemer på. Deltakeren får også en innføring i forskjellige måter å lagre data på, hvordan man bruker Python til behandling av datasett og hvordan man kan automatisere datainnsamling programmatisk.
Undervises av Institutt for Informatikk.
DIGI112 - IKT-sikkerhet (undervises på engelsk)
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI112
Opprettelsen og forbruket av data har økt og øker jevnt og trutt når samfunnet vårt blir mer og mer digitalt.
Denne enorme mengden informasjon har blitt både en ressurs og en forpliktelse for både enkeltpersoner og organisasjoner, og dens sikkerhet og lette tilgjengelighet er av interesse for oss alle.
I dette emnet utforsker deltakerne vanlige trusler mot data- og systemsikkerhet, skade som kan være forårsaket av vellykkede angripere, og mulige mottiltak; enten de er digitale, organisatoriske eller atferdsmessige. Praktiske eksempler, inkludert analyse av virkelige verktøy og hvordan de ble brukt i beryktede sikkerhetshendelser er i fokus.
Undervises av Institutt for Informatikk.
DIGI113 - GDPR og personvern
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI113
Data er ofte omtalt som det nye oljesølet, men så snart data inneholder personopplysninger, må man forholde seg til nokså kompliserte regler om personvern, og behandling av personopplysninger.
Digitalisering og den stadig økende bruk av personopplysninger av både private og offentlige aktører krever grunnleggende kunnskap om det nasjonale og internasjonale personvernregelverket, hvor den Europeiske personvernforordningen - GDPR - står sentralt. Gjennom emnet vil deltakerne få en grunnleggende forståelse av personvern og vil kjenne til hvordan man skal forholde seg til personvernregelverket som regulerer våre rettigheter som datasubjekter og våre plikter som behandlingsansvarlige. Deltakerne vil bli kjent med sentrale begreper GDPR bruker, når GDPR gjelder, prinsipper for behandling av personopplysninger, krav som stilles ved en slik behandling og rettigheter som må respekteres. Retten til personvern ikke er an absolutt rett, og må balanseres mot andre rettigheter og friheter samt ses i sammenheng med dens funksjon i samfunnet. Problemstillingen vil diskuteres i to synkrone seminarer med personverneksperter fra JUS. Gjennom deltakelse i disse vil en øke bevisstheten rundt personvern, og verifisere kunnskapen tilegnet seg gjennom seks moduler de skal jobbe med asynkront. Modulene vil by på utdrag fra relevant litteratur, korte forelesninger og videoer, og quizer hvor man kan teste sin kunnskap på frivillig basis.
Undervises av det Juridiske fakultet.
DIGI114 - Kunstig intelligens
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI114
Hvordan vil verden se ut når kunstig intelligens har tatt over?Vil det være en total apokalypse – en verden full av ‘magi’ og endeløse muligheter – eller kanskje en verden der en datamaskin kan se et bilde av en banan og forstå at det er en banan? Eller et sted i mellom disse?
Emnet vil pakke ut og de-mystifisere begrepet og konseptet kunstig intelligens (KI) – dets historie, definisjoner, tilnærminger, aktuelle samtidsutfordringer, og sentrale begreper (agenter, oppførsel, rasjonalitet, autonomi).
I emnet vil deltakerne gjennom viktige forslag til definisjoner av KI bli kjent med utviklingen i feltet, og emnet tar opp i seg hovedstrømningene i KI-forskningen. Emnet tar også for seg sentrale begreper som brukes for a diskutere KI-systemer. Disse begrepene benyttes når vi skal diskutere KI-systemer både i tekniske og mindre tekniske sammenhenger. De vil også være nyttige når vi ser på de gjeldende mulighetene for og utfordringene med å utvikle og anvende KI.
Undervises av Institutt for informasjons- og medievitenskap.
DIGI116 - Medical Data Science
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI116
The subject is taught in English.
The subject aims to provide an overview of the field of medical computer science with an emphasis on both the promise and the challenges of developing and using digital technology in the healthcare system, throughout the entire human lifespan - from cradle to grave.
The aim of the course is to give students with different backgrounds and different interests a basis for contributing to the digitization of the healthcare system through research and innovation.
Digitization affects every aspect of life, including medicine. For example, as remote monitoring becomes more and more possible, digitization fundamentally changes how health services are organised.
Despite the promise to save costs and increase efficiency, progress is slow due to the demand for new skills at all levels in the health sector.
The course will make it possible for the students to develop skills and competence to understand the new field of medical computer science.
DIGI118 - Introduksjon til datavisualisering (undervises på engelsk)
Emnebeskrivelse og timeplan for DIGI118
Vårt privat- og arbeidsliv er omgitt av data - fra skrittellere og mobile værmeldering til regneark og andre informasjonskilder som styrer beslutninger individuelt, lokalt og globalt. Datavisualisering er et velprøvd middel for å engasjere seg i store mengder av informasjon som er viktig i beslutninger, utforske og kontekstualisere de. Kunnskap om datavisualisering vil gjøre en i stand til å produsere datarepresentasjoner som er sanne og effektive, og kunne identifisere visuelle element som er villedende om de underliggende dataene sine.