Temaomtale HIS120

Eneveldet i Danmark-Norge 1660-1814. Ideologiske, politiske og sosio-kulturelle perspektiver

Maleri av prosesjon og folkemasse
Arvehyllingen av Frederik III i 1660, malt av Wolfgang Heimbach

Høsten 1660 opplevde kongerikene Danmark-Norge et politisk drama. På et stendermøte i København skulle de danske stendene komme frem til en løsning på den alvorlige økonomiske krisen som hadde oppstått i kjølvannet av Karl Gustav-krigene (1657-1660). Under dette konfliktfylte møtet bestemte borgerskapet og geistlighetens representanter seg for å tilby kong Frederik III og hans etterkommere arverett til den danske tronen, et grep som ville eliminere det gamle valgkongedømmet og dermed svekke den danske adelens politiske makt. I en kuppartet situasjon, og under sterkt militært press fra kongen, ble adelen tvunget til å slutte seg til denne endringen. Resultatet ble et av Europas mest uinnskrenkede eneveldige monarkier. I den såkalte Kongeloven, verdens eneste eneveldige grunnlov, het det at kongen skulle ”holdis og agtis for det Ypperste og Høyeste Hoved her paa Jorden, over alle Menneskelige Love, og der ingen anden Hoved og Dommer kiender over Sig, enten i Geistlige eller Verdslige Sager, uden Gud alleene”. (Kongeloven av 1665).

Målet med emnet HIS120 (5 stp.) er at lektorstudentene skal få trening i å skrive en historisk fremstilling på grunnlag av både forskningslitteratur og kilder. Gjennom å skrive oppgave i faget skal de tilegne seg realkunnskap om temaet som er valgt for emnet, kjenne relevante kilder og vise ferdigheter i å bruke kilder metodisk og kritisk. Studentene skal selv utforme en problemstilling og velge relevant litteratur. Til hver av kildene er det gitt ca. 300 sider anbefalt litteratur.

I dette semesteret kan studentene velge mellom én av tre deltema med tilhørende hovedkilde:

• Tema 1: Samfunnsgrupper, makt og ideologi.

• Tema 2: Stand og rang. Sosial status under eneveldet.

• Tema 3: Eneveldet under kritikk og debatt.

For kilder og litteratur for hvert tema se korresponderende temapakke i Digital litteraturliste i mitt.uib.no