Medborgere, opinion, representasjon
Seminar

Aksel Sundström: Youth without representation

Aksel Sundström, universitetslektor og docent ved Göteborgs universitet, vil holde en presentasjon om Youth without representation, basert på de to første kapitlene i den medforfattede kommende boken med samme navn.

This is the first comparative book that deals with the problem young adults ’absence in politics. Its chapter one introduces the problem that this project tackles and outlines the argument and its structure. The second chapter lays a theoretical foundation, centered on why youth representation matters, why young adults ought to have a larger descriptive political presence and how this issue is connected to a vicious cycle of political alienation among the young.

Sundström har to store forskningsinteresser: 1) forholdet mellom korrupsjon og mulighetene for en effektiv miljøpolitikk, spesielt i lavinntektsland, og 2) studiet av politisk representasjon, med fokus på fravær av kvinner og unge i institusjoner (som parlamenter, regjeringer og lokale forsamlinger).

Arrangementet er en del av CORE Lecture Series, organisert av forskningsgruppen MOR ved Institutt for sammenliknende politikk. Ledende internasjonale forskere inviteres til å presentere sin pågående forskning om et bredt spekter av interessefeltet til forskningsgruppen - medborger, opinion, representasjon og valg.

CORE Lecture Series er finansiert av SAMEVAL-tildelingen fra Norges forskningsråd.

Arrangementet vil foregå på zoom og er åpent for alle interesserte. Delta på Zoom-møtet her.