Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur

Nyhetsarkiv for Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur

Jens Kjeldsen argumenterer for at mye av det som anses som tradisjonell formidling – som foredrag og presentasjoner – er usynlig, fordi det foregår i fora som ikke er offentlig for alle.
Medlem av Forskningsgruppen Ida Andersen ser nærmere på Barnas nyttårstale fra 2022 og diskuterer hvordan barns taler kan og bør vurderes.
I denne podcasten deler ivrige formidlere og erfarne fagpersoner sine beste tips om hvordan du kan jobbe med formidling. Bruk deres råd og ekspertise som verktøy i ditt eget formidlingsarbeid!
Medielærerseminaret 10. Mai og tok sted i Grieghallen i Bergen. Dagens temaer spente rundt "Ny teknologi i klasserommet" og "Ytringsmot og ytringfridom".
Medlem av forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur Jens E. Kjeldsen, samt Mette Paust-Andersen og Elisabet Kolbrun Hansen, tok ni videregående elever med til Talefest i Danmark.
Minneprisen ble utdelt av gruppemedlemmet av Retorikkgruppen for retorikk, demokrati og offentlig debatt Jens E. Kjeldsen.
Den offentlige debatten blir ofte kritisert for manglende overveielse. Derfor hevder gruppemedlemmet av Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur, Ida Vikøren Andersen at vi trenger en bedre forståelse av de retoriske modusene som oppstår, i stedet for overveielser.
I denne artikkelen diskuterer gruppemedlemmet av Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur, Ida Vikøren Andersen retoriske studiers bidrag til studiet av miljøkommunikasjon.
I et debattinnlegg i BT skriver professor Jens E. Kjeldsen om statsministerens nyttårstale. Han trekker særlig frem tre retoriske grep som Jonas Gahr Støre tar i bruk i talen.
Professor Jens E. Kjeldsen skriver i høstens utgave av det amerikanske tidsskriftet Design Issues om "The Rhetoric of Digital Presentation Tools in Politics: The Case of Visual Knowledge in President Obama's Enhanced State Of the Union"
"På en side har vi super-woke. På andre ytringsfrihetsfundamentalist. Manglende hensyn til kontekst for uttalelser og konkurranse mellom å ha det reneste woke- og ytringsfrihetsstandpunktet gjør den offentlige debatten absurd. – Å føle seg krenket er ikke nok, sier professor Jens Kjeldsen." (Utdrag fra artikkel)
Retorikk har tidligere ikke vært definert som eget fagområde. I mai vedtok UHR-Humaniora å opprette et nytt nasjonalt fagorgan for retorikk. — En anerkjennelse av at vi er et eget felt som fortjener oppmerksomhet, sier professor Jens E. Kjeldsen.
Professor Jens E. Kjeldsen has delivered a keynote at the Association for Visual Pedagogies (AVP) 2021 Conference
Universitetet i Bergen fikk den 3. desember besøk av Miriam Metzger, som i en åpen forelesning snakket om troverdighet og falske nyheter.
Professor Jens E. Kjeldsen intervjuer Professor Anders Johansen om hans nye bok "Komme til orde".
Det norske demokratiet vart lagt på Eidsvoll i 1814 sa du? Vel, ikkje berre var ein liten brøkdel av folket representerte der, men dei jordeigande bøndene i Riksforsamlinga opna knapt munnen.
Professor Jens E. Kjeldsen om talen som strategisk verktøy
Ny artikkel om politisk debatt

Sider