Forsknings- og innovasjonsavdelingen
Gratis filmvisning i samarbeid med Cine Latino

Film: Llegaron de Noche (What Lucia Saw)

UiB og Cine Latino viser filmen Llegaron de Noche gratis for alle interesserte. Spansk tale med engelske undertekster.

Bilde av skuespiller Juana Acosta
Juana Acosta i rollen som Lucia Barrera de Cerna
© Mikel Larrea; reproduced with permission

Llegaron de Noche forteller historien om massakren på rektor, fem andre jesuittprester og to kvinner ved Universidad Centroamericana (UCA) i El Salvador i 1989. Hva skjedde med øyenvitnet Lucía Cerna og hvorfor?

Regissør Imanol Uribe (Dias Contados; Bwana) har laget et intenst drama om de ekstremt brutale hendelsene ved UCA.

Om natten 16. november 1989 rykket soldater fra militærakademiet og fra elitebataljonen Atlacatl inn på UCAs campus i utkanten av San Salvador. Deres oppdrag var å likvidere universitetes rektor, den spanske jesuitten Ignacio Ellacuría (59). Da soldatene var ferdige med ugjerningen var hele åtte mennesker hensynsløst massakrert. Under ordre om å ikke etterlate noen øyenvitner myrdet regjeringssoldatene ikke bare rektor Ellacuría, men også:

• Fr. Ignacio Martín-Baró (47), viserektor ved UCA
  • Fr. Joaquín López y López (71), en av grunnleggerne av UCA
  • Fr. Segundo Montes Mozo (56), direktøren for UCAs menneskerettighetsinstitutt
  • Fr. Juan Ramón Moreno (56), universitetsbibliotekar ved Det teologiske fakultet
  • Fr. Amando López Quintana (50), tidligere rektor ved jesuittuniversitetet i Nicaragua
  • Julia Elba Ramos (42), prestenes husholderske
  • Celina Maricet Ramos (16), husholderskens datter

Likevel fantes det øyenvitner til hendelsen på campus. Ett av dem var rengjøringshjelpen Lucía Barrera de Cerna som så at gjerningsmennene var regjeringssoldater.

Kort innledning til filmen ved Hans Egil Offerdal. Han var gjestestudent ved Universidad Centroamericana (UCA) i 1993. I etterkant av filmvisningen blir det en samtale med Q&A.

Filmvisningen er et samarbeid mellom Cine Latino, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap, Institutt for fremmedspråk og Institutt for sammenliknende politikk.

Ressurser: