Hjem
Ansattsider

Ofte stilte spørsmål om selvbetjeningsportalen og appen

Jeg kommer ikke inn i / får ikke logget meg på selvbetjeningsportalen. Hva gjør jeg? 

Vi får mange henvendelser knyttet til innlogging, og vi er klar over at det er enkelte som har problemer med Feide-tilgang og å logge på selvbetjeningsportalen første gang. 

Her er noen tips du kan prøve først:

  • Bruk denne lenken til innlogging i selvbetjeningsportalen.
  • Får du feilmelding: Prøv å laste siden på nytt, eventuelt klikk et steg tilbake i nettleser og prøv å logge inn på nytt. 
  • Prøv om du kan komme inn ved å koble til eksternt skrivebord, velge skrivebord.uib.no og logge inn derfra. Hvis det går bra er din bruker i orden inne i DFØ-systemet.
  • Enkelte brukere har erfart at hvis de har påloggingsproblemer så kan det løses ved først å logge på via skrivebord.uib.no som forklart over, eller de kobler PC til UiB nett med kabel. Etterpå har det så virket fra andre nett.
  • Sjekk driftsmeldinger i UiB Hjelp. 
  • Sjekk driftsmeldinger hos DFØ.  

Hvis du fremdeles får feilmelding når du skal logge inn, ta kontakt, eller meld inn sak via UiB Hjelp.

NB! 
Hvis du logger på via DFØs nettsider velger du først Feide som virksomhet i nedtrekksmenyen.
Du blir så redirigert til Feideportalen, hvor du velger «Universitetet i Bergen» og logger inn på samme måte som for andre tjenester som benytter Feide.

Skal vi bruke standard brukernavn og passord når vi logger på? 

Ja, Selvbetjeningsportalen bruker Feide-pålogging, så det er samme brukernavn og passord som du bruker ellers ved UiB.  

Kan appen brukes på alle mobiler? 

For å bruke appen må du ha iOS10 eller nyere på Iphone, eller versjon 6 eller nyere på Android. DFØ tilbyr ikke en versjon for Windows telefoner.  

MÅ jeg bruke mobilappen til DFØ? 

Nei, du kan også bruke nettløsningen på din jobb-PC.

Er DFØ appen tilgjengelig på engelsk?

Ja, du kan endre språk i appen til engelsk. Veiledning finner du her. 

Hvordan registrerer jeg fleksitid?

Dersom du har fleksitidsavtale skal du hver dag registrere tilstedetid. Tilstedetid kan registreres mellom kl. 06:00-21:00 mandag-fredag (inntil 12 timer), og mellom kl. 07:00-18:00 lørdager (inntil 5 timer) (ref. medarbeiderhåndboken).

På grunn av Koronasituasjonen er kjernetiden satt ut av funksjon til 31.08.2021. Systemet vil vise "rød dag" dersom du ikke har arbeidet hele kjernetiden, men dette er tillatt våren 2021. Ved avspasering deler av en dag blir fleksitidssaldoen justert automatisk, dette ser du først neste dag. Dersom du vil avspasere en hel dag skal du sende inn fraværssøknad.

Brukerveiledninger for registrering av tid finner du er

Hvor finner jeg lønnslippen min? 

Du finner lønnslipp både i mobilapp og i nettløsning. I appen velger du menypunktet Utbetaling, hvor du finner lønnslippene. I nettløsningen finner du dette under Lønn/lønnslipper. Det vil være egne lønnslipper for henholdsvis lønn og refusjon av reiseregning.  

Se veiledningsvideo for selvbetjeningsportalen her

Jeg finner ikke eldre lønnslipper fra før januar 2021 i portalen. Hva gjør jeg? 

Send inn henvendelse i UiBhjelp

Hvordan registrerer jeg timer på et prosjekt? 

Prosjekt og aktivitet kan du legge inn under «K-element 6» og «K-element 5». Klikk på den markerte boksen for å få opp verdiene som er tilgjengelige i et nytt vindu. 

Timeregnskap og overført ferie vises ikke i ny selvbetjeningsportal. Hvor finner jeg dette?

I løpet av uke 3 2021 er det planlagt at informasjon om tid, ferie, overført avspasering osv. blir tilgjengelig i den nye selvbetjeningsportalen. 

Hvilke nettlesere anbefales for bruk av selvbetjeningsportalen?  

Selvbetjeningsportalen kan åpnes i nettleserne Safari, Edge og Chrome. Hvis du får feilmeldinger eller opplever problemer med bruk i noen av disse nettleserne, ta kontakt med DFØ på  E-post: lonn@dfo.no , Telefon: 40 63 40 21 (08.00-15.45

Hva betyr "rød dag" i kalenderen i selvbetjeningsportalen / appen ?  

En rød dag betyr at du mangler registrering i kjernetiden. Dette er tillatt våren 2021 da kjernetiden er satt ut av funksjon på grunn av Korona. Dette gjelder for de som har fleksitidsavtale. 

Jeg fikk ikke med meg kurset i ny selvbetjeningsportal og app. Blir det satt opp nytt kurs? 

Her kan se opptak fra kurset for ansatte 5.januar. 

Eller kurset for ledere som også ble holdt 5.januar. 

Det blir satt opp nytt kurs for vitenskaplige ansatte. Se kursinformasjon her

Det er feil i Mine opplysninger i portalen. Hvordan kan jeg få rettet eller endret i disse opplysningene?

Under Mine opplysninger kan du endre:

  • Epost
  • Telefonnummer
  • Bankkontonummer
  • Familie og kontaktperson

Brukerveiledning for mine opplysninger finner du her

Hvordan kan jeg endre skattetrekk?

I selvbetjeningsportalen velger du 'lønn' og 'ekstra skattetrekk'. Her velger du startmåned, beløp og sluttmåned for skattetrekket. Brukerveiledning finner du her

I appen velger du 'ekstra skattetrekk'. Veiledning her.

Hvordan kan jeg legge til sidegjøremål?

I Selvbetjeningsportalen velger du 'arbeidsforhold' og 'sidegjøremål'. Fyll ut skjemaet. Brukerveiledning finner du her.

Navnet mitt er endret i e-post konto og på personsiden min på uib.no. Kan jeg endre dette? Og hvordan går jeg da frem?

I forbindelse med overgangen til nytt lønn- og personalsystem ved UiB, har en del ansatte fått endringer i navn i UiBs ansattkatalog. Årsaken er at det nye lønnssystemet nå bruker informasjon fra Folkeregisteret som grunnlag for navn på ansatte.

Ettersom navnet i det nye lønnssystemet er styrende for navn i andre systemer, gjør dette at mange har fått endret navn også andre steder, for eksempel e-post konto og personside på www.uib.no.

Det vil likevel være mulig å være synlig med et annet navn enn det som ligger i Folkeregisteret.

Ønsker du å endre navnet som nå er registrert i UiBs system, melder du dette inn til Lønnseksjonen i UiB Hjelp. Navnet vil da bli korrigert så raskt som mulig.