Integrert masterprogram i musikkterapi
Søknadsfristen for studiestart i august 2025 er 15.april 2025.
Hovedinnhold
Viktige datoer opptaket 2026
- 15.april: Søknadsfrist i Samordna opptak
- 22. april: Digitalt, frivillig informasjonsmøte om opptaksprøven for alle søkere
- 4. mai: Påmeldingsfrist til opptaksprøvene og frist for å laste opp video som 1.runde til søknadsmappen din.
- 22. mai: Tilbakemelding på innsendt video og innkalling til opptaksprøvens runde 2.
- Uke 23: Fysiske/digitale opptaksprøver
- 17. juni: Tilbakemelding på gjennomførte opptaksprøver
- 1. juli: Omprioriteringsfrist i Samordna opptak
- 20.juli: Svar på søknaden publiseres i Samordna opptak
- 24.juli: Frist for å svare på tilbud i Samordna opptak.
“Musikk i og som terapi - kunstdeltaking som helsefremmande tiltak”
Musikk har vore viktig for mennesket til alle tider. Musikken talar til kjenslene våre, knyter band mellom menneske og kan i visse situasjonar gjere oss friskare. Musikkterapi fokuserer på musikkens betyding for helse og er eit ungt fag i sterk vekst.
Musikk blir i aukande grad brukt i helsevesenet eller for utsette grupper i samfunnet. I nasjonale faglege retningslinjer for utgreiing, behandling og oppfølging av personar med psykose er det gitt ei sterk tilråding av musikkterapi. Musikkterapi er anbefalt i fleire andre nasjonale retningslinjer, bl.a. for rusbehandling, avrusing, demensomsorg og palliasjon for barn og unge. Forsking viser at musikkterapi kan gje svært gode resultat til dømes i psykisk helsevern, rusbehandling, kriminalomsorg, rehabilitering ved nevrologiske skader, eldreomsorg, og lindrande behandling. Musikkterapi vert nytta både i kliniske situasjonar og i kvardagssituasjonar.
I det femårige integrerte masterstudiet i musikkterapi lærer studenten kritisk refleksjon med utgangspunkt i sentrale verdiar og teoriar innan fagområdet. Studenten lærer også å grunngje, vidareutvikle og formidle eige arbeid og å bruke relevant forskingsmetodikk for utvikling av ny kunnskap. Studenten utviklar djupneforståing av eige fag og breiddeorientering i høve til feltet musikk og helse, slik at kandidaten er i stand til å samarbeide med andre fagpersonar og med brukarar og pårørande. Ein musikkterapeut må ha god kommunikasjonsevne og mellommenneskeleg sensitivitet og kunne møte menneske med respekt og forståing.
Søknad
Merk at opptaksprøvene til femårig integrert masterprogram i musikkterapi i 2026 vil bli avholdt fysisk eller digitalt.
Du søker om opptak til det femårige integrerte masterprogrammet i musikkterapi gjennom Samordna opptak innen 15.april. Du må også melde deg på opptaksprøvene innen fristen.
Lenke til påmeldingsskjemaet sendes alle som har registrert søknad i Samordns Opptak
Videoer som del av 1. runde skal lastes opp i søknadsmappen din innen påmeldingsfristen 4. mai.
For å være kvalifisert for opptak til programmet må du bestå opptaksprøvene. Disse finner sted i mai/juni, og vil bli avviklet digitalt via Zoom eller ved fysisk oppmøte. Søkere som har meldt seg på til opptaksprøven og bestått 1.runde vil få innkalling pr e-post.
Politiattest
Søkere som får opptak til studiet må levere inn politiattest ved studiestart.
For mer informasjon om politiattest se her.
Medisinsk testing/medisinattest
Enkelte søkere må også gjennomgå medisinsk testing samt levere inn medisinattest.
For mer informasjon om medisinsk testing se her.
Skikkethetsvurdering
Integrert masterprogram i musikkterapi har løpende skikkethetsvurdering av sine studenter.
For mer informasjon om skikkethetsvurdering se Forskift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.
Opptakskrav
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Du må bestå opptaksprøvene til programmet for å kvalifisere deg til opptak.
I Samordna Opptak er opptaksprøvene oppført som et kvalifikasjonskrav under kravkoden MUSUIB.
Opptaksprøve og påmelding
Opptaksprøvens innhold:
Alle søkere til programmet vil få lenke til påmelding til opptaksprøver i e-post fra oss etter 15. april. Frist påmelding opptaksprøver er 4. mai.
Søkere som er bosatt på vestlandet forventes å møte på Griegakademiet for fysisk 2. runde. Søkere som bor andre steder kan velge om de ønsker fysiske- eller digitale opptaksprøver som 2. runde.
Vi oppfordrer alle søkere til å møte fysisk for opptaksprøvene til programmet.
På opptaksprøven skal søkerne presentere et kort program på hovedinstrument og andre instrumenter du behersker, inkludert en selvvalgt sang. I musikkterapi står musikalsk kommunikasjon og formidling sentralt, og søkerne vil bli prøvd i bruksmusikalsk kompetanse og må vise at de har kjennskap til grunnleggende musikkteori.
Vite mer om opptaksprøvene?
I forkant av opptaksprøven vil alle søkere inviteres til et nettmøte med fagmiljøet på musikkterapi. Dato: 22. april.
Møtet er et frivillig tilbud til søkere med mulighet for utfyllende informasjon om gjennomføringen av opptaksprøvene. Søkere vil få anledingnt il å stille spørsmål til opptakskonsulent og fagmiljø.
Selv om møtet er frivillig anbefales alle søkere å delta.
Møtet vil finne sted på Zoom, og alle søkere til programmet vil få tilsendt møteinformasjon.
Opptaksprøvens 2 runder er organisert på følgende måte:
- Runde 1 - uten søkeren.
Søkere må melde seg på opptaksprøven innen gitt frist.
Videoer som 1.runde av opptaksprøvene skal lastes opp i søknadsmappen din innen samme frist.- Søkeren skal gjøre 2 videoopptak av seg selv hvor følgende skal fremføres:
- Innstudert selvvalgt repertoar på hovedinstrument og andre instrument(er), gjerne med flere utdrag som viser musikalsk bredde. Varighet ca 10 minutter.
- Synge en selvvalgt sang, med eller uten akkompagnement. Varighet ca 5 minutter.
- Dersom sang er ditt hovedinstrument ønsker vi at du lager en video med varighet ca 15 minutter der du fremfører et selvvalgt repertoar på hovedinstrument og andre instrument(er), gjerne med flere utdrag som viser musikalsk bredde.
- Søkeren skal gjøre 2 videoopptak av seg selv hvor følgende skal fremføres:
- Runde 2 - med søkeren via Zoom (digitalt) eller fysisk.
Ca 20 min pr søker.
Kun søkere som blir godkjent etter runde 1 får innkalling til runde 2.- Prøve i bruksinstrument - gehørspill
- Ved starten av prøven vil søkeren få avspilt et lydopptak/tilsendt en lenke til et lydopptak.
Søkeren skal identifisere tonearten og spille et akkompagnement til melodien.
- Ved starten av prøven vil søkeren få avspilt et lydopptak/tilsendt en lenke til et lydopptak.
- Prøve i bruksinstrument - transponering
- Søkeren skal transponere akkordene til melodien. Melodien er den samme som ble brukt på gehørspill.
- Prøve i bruksinstrument - bladspill og besifring
- Ved starten av prøven får søkeren utlevert/tilsendt noter på en ukjent melodi. Søkeren skal spille melodien (bladspill) og akkompagnere seg selv (besifring).
- Prøve i dialogisk improvisasjon
- Fysisk oppmøte: søkeren skal på selvvalgt instrument, eller stemme, improvisere i dialog med et medlem fra juryen.
- Ved starten av prøven får søkeren tilsendt en lydfil med en innspilt improvisasjon. Søkeren skal på selvvalgt instrument, eller stemme, improvisere i dialog med den innspilte improvisasjonen.
- Intervju
- Prøve i bruksinstrument - gehørspill
Informasjon om de enkelte punktene i opptaksprøven:
- I musikkterapi står musikalsk kommunikasjon mer sentralt enn teknisk perfeksjon.
- Videoopptakene lastes opp i din søknadsmappe innen fristen 4. mai.
- Ved framføring på hovedinstrument, stemme og andre instrumenter du måtte beherske vil du bli vurdert på nivå, musikalsk bredde, uttrykks- og formidlingsevne.
- På bruksinstrument skal grunnleggende ferdigheter i bladspill, besifring, gehørspill og transponering dokumenteres. Bruksinstrument skal vanligvis være et akkompagnementsinstrument, der piano og/eller gitar er de mest vanlige, men der trekkspill også kan være aktuelt.
- Intervjudelen av opptaksprøven fokuserer blant annet på:
- hvorfor studere musikkterapi?
- hvilke tanker du har for bruk av studiet.
- hvilke tanker du har om å jobbe med mennesker og hvilke erfaringer du har med dette.
Dersom du skal ha digital 2. runde:
- Til digital runde 2 trenger du å ha følgende utstyr tilgjengelig:
- PC/mac med internettoppkobling
- Zoom Client for Meetings installert
- Hodetelefoner
- Bruksinstrument - gitar/piano/trekkspill
- Under runde 2 vil nåværende musikkterapistudenter arrangere et digitalt venterom i Zoom der søkere kan koble seg på og snakke med studenter på programmet og andre søkere. Lenke til møterommene vil distribueres sammen med innkallingen til runde 2.
Informasjon om dager du ikke kan delta på opptaksprøvene i uke 23 oppgir du i påmeldingsskjemaet.
Innpassing
Om du har utdanning fra en annen norsk utdanningsinstitusjon som du vil søke om å få bruke i graden din ved UiB, trenger du en original karakterutskrift og/eller originalt vitnemål fra studiestedet. Ved utenlandsk utdanning er det viktig å kunne dokumentere hele utdanningen med karakterutskrift og/eller vitnemål som viser omfang, nivå og innhold av utdanningen. Du søker om innpassing etter et eventuelt opptak.
