Hjem
Institutt for pedagogikk
Seminar

Webinar om KI og digital læring, helse og forsvar

Professor Jonathan Haidt, sosialpsykolog og forfatter av "The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness" som har solgt over en million eksemplarer, belyser den "store omkoblingen av barndommen", hvor en lekebasert oppvekst har blitt erstattet av en mobilbasert barndom. Haidt jobber aktivt for reformer som kan bidra til å stoppe følgene av unges digital livsstil kan ha for psykisk uhelse, fysisk inaktivitet og læring. I Norge har også lege Charlotte Lunde tatt opp dette temaet, og under dette webinaret vil Haidt og Lunde holde presentasjoner og delta i en paneldiskusjon om denne viktige problemstillingen.

Hovedinnhold

Tirsdag 27. mai fra kl. 11:00 til 16:00 (CET) inviterer Digital Learning Communities Artificial Intelligence Centre (DLCAIC) til et heldagswebinar med fokus på kunstig intelligens og digital læring i utdanning, helse, forsvar og politi. Webinaret samler forskere, teknologieksperter og fagpersoner fra ulike sektorer for å dele innsikt i pågående KI-prosjekter, tverrfaglig samarbeid og fremtidens muligheter innen KI og læring.

Keynote

Webinaret vil være basert på Jonathan Haidts bok The Anxious Generation – How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness og Charlotte Lundes bok Lek og læring i et nevroperspektiv.

Webinaret vil belyse noen av de mange perspektivene og diskursene rundt barndom og oppvekst i et stadig mer digitalisert samfunn (video). Det er økende bekymring for hvordan algoritmestyrt teknologieksponering har påvirket Generasjon Z på ulike måter, og at en samtidsanalyse og mer forskning er nødvendig for å forstå dette komplekse feltet i AI-alderen. Jonathan Haidt og Charlotte Lunde vil derfor ta opp noen av de aktuelle diskursene på dette området.

Vi håper at forskere, politikere, skoleledere, lærere, helsepersonell, journalister, studenter, foreldre og andre vil delta i dette webinaret om et av vår tids viktigste temaer: digitaliseringens påvirkning av barn og unge i de formative år.

Lenke til programmet.

Lenke til arrangementet.

 

Mer informasjon om DLCAICs Arbeidspakke 3: AI, algoritmegenerert teknologieksponering, kontraproduktiv feedback, læringstap, aktiv læring og mental helse: lenke

Samarbeidspartnere:

Følgende samarbeidspartnere og enkeltforskere har vært involvert i KI-søknaden DLCAIC: Universitetet i Oslo, Universitetet i Gøteborg, Norges Idrettshøgskole, Forsvarets Høgskole, Politihøgskolen, Manchester Metropolitan University, University of Bristol, Stanford University, University of California, Folkehelseinstituttet, Wenger-Trayner Social Learning Lab, LIVV Health, forskerskolene NORED og GRADE, Universitetet i Innlandet, Kunnskapssenter for Utdanning, Forsvarets Forskningsinstitutt, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, TK-Vestland, NIFU, Universitetet i Tromsø, NTNU, USN og Universitetet i Bergen.

Brukerpartnere og nettverk:

I tillegg til de 25 samarbeidspartnerne og enkeltforskerne innen forskning, har DLCAIC også samarbeid med mange brukerpartnere og nettverk: ALREK Helseklynge, Pandemisenteret, Raftostiftelsen, Vestlandets Fylkeskommune, Haukeland Sykehus, Sørlandet Privatsykehus, Nordlys AI, HK-Dir, Utdanningsdirektoratet, Bouvet, ITERA, Its Learning, Microsoft AI, Dr. Anne Lee Consultancy, Fjordbyte, Wichmann-Hansen Academic Supervision, BrAInXR, PwC, Rambøll, Stipendiatorganisasjonen i Norge, Rådet for psykisk helse og Politiets Fellesforbund Vest.