Nyhetsarkiv for Institutt for pedagogikk
En spesialdesignet mobilapp øker motivasjon og læring viser nye studier. – Jeg er interessert i å forstå mer av hvilken rolle teknologien har for å øke motivasjon og læring hos studenter, sier UiB-forsker Lucas M. Jeno.
I et nytt forskningsprosjekt skal Yael Harlap og Robert Gray fra Institutt for pedagogikk finne ut mer om hvordan pandemien har endret oppfatningen av det å undervise blant forelesere på universiteter i en rekke ulike land.
Professor emerita Olga Dysthe fikk i dag Kongens fortjenstmedalje. Fungerende varaordfører i Bergen, Linn Katrin Pilskog, overrakte medaljen på vegne av Hans Majestet Kongen.
Norge har et stort behov for flere dyktige spesialpedagoger og Universitetet i Bergen har startet opp et nytt masterprogram i spesialpedagogikk.
Hvordan kan man utvikle et bedre opplæringstilbud til barn som har behov for ekstra støtte? UiB er med i et nytt senter som skal finne forskningsbaserte svar.
Treff i mindre grupper gjør det enklere å finne ut av studenttilværelsen, og kan også føre til mer engasjerte studenter.
Et samfunnsnyttig fakultet med kreativ forskning og undervisning jubilerer. 40-åringen er like populær blant studentene som en veletablert rockestjerne.
Elisabeth Norman, Rune Johan Krumsvik og Marit Ulvik er fremragende underviser ved Det psykologiske fakultet. Statusen som fremragende underviser er en nasjonal ordning, og undervisningskvalitet står stadig sterkere i Norge.
Det psykologiske fakultet øker sine søkertall fra Samordna opptak, og særlig går pedagogikk frem. Masterprogrammene ved fakultetet har i tillegg fem programmer i topp-10-listen ved UiB.
Semesterstart på Det psykologiske fakultet bød på fjordcruis for norske og utenlandske studenter.
Hvordan få den gode og tydelige historien om forskningen din frem på TV og hvordan få presentert forskningsresultater på en tydelig og forståelig måte?
- Dette vil vi ha mer av! Studentene var glade for å få verktøy til å beskrive kunnskapen og ferdighetene de får med en bachelorgrad i psykologi.
Norge har hatt en formidabel vekst av doktorgradskandidater. Men hva med veilederne? En tredjedel av doktorgradskandidatene fullfører ikke.
– Norsk rom har levd i Norge siden 1800-tallet, men er fortsatt ikke godt inkludert i norsk skole. Så lenge denne gruppen står utenfor, har vi ikke et inkluderende utdanningssystem.
Om profesjonalitet, lærersamarbeid og utvikling av bedre undervisning. Boken er skrevet av Førsteamanuensis Edel Karin Kvam ved Institutt for Pedagogikk
Gjennom det Chomsky sier og skriver bidrar han som forsker til å øke bevisstheten om politiske mekanismer i samfunnet, og til å øke det vi kaller «political literacy» i verden.
- Det er samfunnsoppdraget vi har og alle de engasjerte kollegaene som motiverer meg.
– Målet er en enda bedre organisering av arbeidet for alle ansatte og studenter. Da er vi relevante for samfunnet rundt oss og inkluderer brukere, ansatte og studenter i en god dialog.
Sider
- april 2022 (1)
- februar 2022 (1)
- desember 2021 (1)
- oktober 2021 (1)
- juni 2021 (1)
- mars 2021 (1)
- november 2020 (2)
- april 2020 (1)
- august 2019 (1)
- april 2019 (1)
- mars 2019 (1)
- oktober 2018 (1)
- april 2018 (1)
- februar 2018 (1)
- november 2017 (1)
- september 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (1)
- april 2017 (1)
- februar 2017 (3)
- desember 2016 (1)
- oktober 2016 (1)
- september 2016 (2)
- juni 2016 (1)
- april 2016 (1)
- juni 2015 (1)
- mai 2015 (1)
- januar 2015 (1)
- oktober 2014 (2)
- mai 2014 (2)
- april 2014 (2)
- mars 2014 (1)
- februar 2014 (2)
- september 2013 (1)
- februar 2013 (1)