Det juridiske fakultet
Æresdoktorarrangement

Seminar om det nordiske rettsfelleskapet med æresdoktor Mads Bryde Andersen

23. mai inviterer Det juridiske fakultet til seminar for å hedre vår nye æresdoktor, Mads Bryde Andersen. Seminaret retter søkelyset på våre felles nordiske rettstradisjoner, som lenge har vært en hjertesak for Bryde Andersen.

Bryde Andersen har gjennom sin forskning, undervisning og formidling vært en foregangsfigur og aktiv pådriver for å holde våre felles nordiske rettstradisjoner i live. I tillegg Bryde Andersen sin egen æresdoktorforelesning, blir det i løpet av seminaret innlegg fra Torbjörn Ingvarsson (Uppsala Universitet) og Hans Fredrik Marthinussen (UiB).

Seminaret er åpent for alle interesserte. Det blir servert en enkel lunsj.

Meld deg på her innen 21. mai kl. 12.

Programmet

Kl. 11.00: Velkommen

Kl. 11.05: Professor Torbjörn Ingvarsson: Øst-Norden og Vest-Norden, en kjærlighetshistorie.

Kl. 11.45: Pause

Kl. 12.00: Professor Hans Fredrik Marthinussen Norsk-dansk tingsrett – et ekteskap og lykkelig skilsmisse.

Kl. 12.45: Lunsj

Kl. 13.15: Professor Mads Bryde Andersen: Æresdoktorforelesning: Hvordan kan de nordiske retssystemer berige hinanden? Særtræk, ligheder og synergier i og uden for formueretten.

Kl. 14.00: Slutt

Om Mads Bryde Andersen

Mads Bryde Andersen (født 1958) er professor ved Det juridiske fakultet, Københavns universitet. Han er en viktig bidragsyter til det nordiske rettsfellesskapet. Hans forskningsområde er formuerett, med tyngdepunkter innen avtalerett og pensjonsrett. Han er for tiden særlig engasjert i rettslige spørsmål knyttet til advokatoppdraget og maktforståelse. Professor Bryde Andersen er en aktiv forskningsformidler og bidrar til å belyse privatrettslige problemstillinger i skjæringspunktet mellom akademia og samfunnet.

Professor Bryde Andersen har et omfattende forfatterskap. Hans perspektiv er i utpreget grad nordisk, ved løpende inndragning av kilder fra alle de nordiske landene og ved sammenligninger mellom landene. Den nordiske rettsfamilien har, spesielt med sin pragmatisme, særtrekk som skiller seg fra de kontinentale og engelske rettssystemene. Allerede i middelalderen var det slike felles røtter i Norden, senere forsterket ved den dansk-norske unionen. Den juridiske embetseksamen ble opprettet i København i 1736. Utdanningen også av norske jurister i København bidro til å fremheve det fellesnordiske.

Professor Bryde Andersen står derfor i en lang tradisjon i sin innsats for å fremheve at retten binder de nordiske landene sammen. Han har for dette mottatt Den Nordiske Juristpris (Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses pris för rättsvetenskapliga insatser, 2017). Han har både ved sitt forfatterskap og som arrangør av tallrike seminarer gitt tunge bidrag til å understreke viktigheten av at også de nordiske språk knytter sammen rettsordningene i de nordiske land.

Professor Bryde Andersen er en venn av Universitetet i Bergen. Han har bidratt som medlem av en rekke bedømmelseskomiteer, som foredragsholder og som inspirator for yngre forskere ved Det juridiske fakultet.