LaW-BALANCE
Masterstipend (2024/25)

Utlysing av masterstipend i LaW-BALANCE

Kan du tenke deg å skrive masteroppgave på 60 eller 70 studiepoeng innenfor arbeidsrett, trygderett eller diskrimineringsrett? Da kan du få ekstra tett faglig oppfølging og et skattefritt stipend på kr 90 000,- fra prosjektet LaW-BALANCE.

Illustration photo of student writing on PC
STIPEND: Skrivestipend knyttet til prosjektet 'Liv og arbeid i balanse: Rettslige svar på et arbeidsliv i endring og i krisetider'.
COLOURBOX

LaW-BALANCE (Liv og arbeid i balanse: Rettslige svar på et arbeidsliv i endring og i krisetider) knytter seg til rettsområdene arbeids-, trygde- og diskrimineringsrett, og ser særlig på koplingen mellom EU/EØS-rett og norsk rett innenfor disse rettsfelt. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd, og ledes av førsteamanuensis Melanie Hack.

Prosjektet er sentrert rundt konseptet "arbeid-liv-balanse", forstått som en persons tilfredshet med forholdet mellom arbeid og privatliv. En slik balanse er gunstig for arbeidstakernes helse og velvære, så vel som for arbeidsresultatene. Prosjektet har særlig fokus på fleksible arbeidsordninger og betalt permisjon, og på vernet mot diskriminering ved krav om og håndheving av disse rettighetene.

Studenter som søker stipend, kan skrive innenfor problemstillingene nevnt ovenfor eller tilstøtende temaer knyttet til et arbeidsliv i endring. Eksempler på tema inkluderer: rettslig regulering av hjemmekontor, retten til å koble seg fra, ferierettigheter og permisjoner, rettigheter for arbeidstakere med omsorgsoppgaver i forskjellige livsfaser, implementering av EUs work-life-balance direktiv i norsk rett.

Det er en forutsetning at stipendmottaker oppholder seg i Bergen under hoveddelen av arbeidet med masterprosjektet. Det vil gis mulighet til å være medlem i en forskergruppe, særlig aktuelt er her Forskergruppe for europarett (BERG). LaW-BALANCE er også tilknyttet CENTENOL. Både prosjekter, senteret og forskergruppen har et sterkt tilknytting til internasjonale nettverk og arrangerer jevnlig seminarer og faglige aktiviteter.

Kontakt førsteamanuensis Melanie Hack dersom du har spørsmål til utlysingen. Spørsmål av praktisk art kan rettes til de administrativt ansvarlige for masteroppgaven på e-postadressen masteroppgave.jurfa@uib.no.

Slik søker du

Søknad skal sendes til Det juridiske fakultet på e-postadressa masteroppgave.jurfa@uib.no. Oppgi i søknaden om du ønsker å skrive master som del av forskerlinjen JUS397 (70 stp) eller stormaster JUS396 (60 stp).

Som vedlegg til søknaden må du sende/levere følgjande:

• Prosjektskisse (se veiledning her)
  • CV
  • Karakterutskrift
  • Eventuelle attester fra faglig relevant arbeid

Søknadsfristen er 12. april 2024. Merk søknaden «Masterstipend innan prosjektet LaW-BALANCE»

Vurderingskriterier og krav til søkere

I vurderingen av søknad til masterstipend blir det lagt vekt på oppnådde resultat på integrert masterprogram i rettsvitskap og på prosjektskissen. De faglige kvalitetene til prosjektskissen veier tungt i vurderingen.

Stipendmottaker må være registrert som student på 2-årig eller 5-årig masterprogram i rettsvitskap ved Det juridiske fakultet i Bergen.