Hjem
Fakultet for kunst, musikk og design

Ph.d.-programmet ved Fakultet for kunst, musikk og design

På disse sidene finner du informasjon om ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen, Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). For informasjon om vitenskapelig ph.d. ved KMD innen fagfeltene musikkvitenskap, musikkterapi og musikkpedagogikk, se rød boks.

Tidslinje ph.d. over 4 år
Foto/ill.:
KMD

Hovedinnhold

Oppstart og opptak

Opptak til ph.d.-utdanningen

De fleste ph.d.-kandidater er fast tilsatt i åremålsstillinger (3 eller 4 år) som stipendiat tilknyttet ett av de 3 instituttene ved KMD. Når stipendiatene tilsettes tas de samtidig opp til ph.d.-programmet og blir innlemmet i et forskerfelleskap.

Andre, som for eksempel stipendiater og tilsatte i rekrutteringsstillinger ved andre institusjoner, må søke fakultetet om opptak til ph.d.-programmet. (legge ved lenke til digitalt søknadsskjema for opptak til ph.d.-programmet).

For å bli tatt opp som ph.d.-kandidat ved KMD må en oppfylle formelle krav til finansiering, kvalifikasjon og prosjektbeskrivelse. 

Formelle krav til finansiering

Alle som ikke er tilsatt i stipendiatstilling ved KMD, som for eksempel stipendiater og tilsatte i rekrutteringsstillinger ved andre institusjoner (også andre fakultet/avdelinger ved UiB) må ha sikret seg finansiering i forkant. Finansieringen må være for hele utdanningsløpet og dekke både levekostnader og kostnader knyttet til det kunstneriske forskningsprosjektet.

Det er ikke mulig til å søke om opptak på grunnlag av egen/privat finansiering. Se budsjettmal for stipendiatens driftsbudsjett.

Formelle krav til kvalifikasjon

Søkere må som hovedregel ha ein femårig mastergrad i utøvende eller skapende kunst, i samsvar med beskrivelsene av kvalifikasjonsrammeverkets nivå 7. Fakultetet selv kan etter særskilt vurdering godkjenne annen likeverdig utdanning som grunnlag for opptak, det gjelder også tilsvarende kunstnerisk kompetanse.

Formelle krav til prosjektbeskrivelse

Søknaden skal inneholde prosjektbeskrivelse (inntil 3000 ord) og fremdriftsplan. Prosjektbeskrivelsen skal:

  • plassere prosjektet i et fag/forskningsfelt, og fremstille tema, problemstillinger, kontekst, metode og plan for formidling av resultat
  • beskrive prosjektet sin plasssering i og relevans for fagmiljøet ved institusjonen
  • redegjøre for særlige behov for faglige og materielle ressurser, samt eventuelle rettslige og etiske problemstillinger
  • opplyse om potensielle samarbeidsinstitusjoner og partnere
  • legge frem en separat fremdriftsplan for ulike deler av arbeidet

Andre faktorer

Se flere detaljer om søknadskrav i utlysningstekst for stipendiatstillinger ved KMD på ledige stillinger ved UiB. Det er normalt residensplikt for kandidater tilsatt ved fakultetet.

Ph.d.-avtalen

Opptak til ph.d.-programmet ved fakultetet gjelder for tre eller fire år, avhengig av om pliktarbeid inngår i finansieringsperioden. Alle som blir tatt opp, må inngå skriftlig avtale; en såkalt ph.d.-avtale. Ph.d.-avtalen sendes til kandidaten sammen med opptaksbrevet og skal returneres til fakultetet i utfylt og signert stand. Ph.d.-koordinator tar avtalen til dekan for signatur.

Snarlig etter ansettelse vil fakultetet sende deg en ph.d.-avtale som består av 2 deler (del A og B). Ph.d.-kandidater som ikke er tilsatt ved UiB får imidlertid en avtale som består av 3 deler (del A, B og C). Avtalen skal inngås slik:

Del A: En generell del skal fylles ut av alle som er tatt opp på et doktorgradsprogram. Avtaleparter i del A er kandidat og UiB ved fakultet og institutt.

Del B: Avtale om faglig veiledning i doktorgradsutdanningen skal fylles ut av alle studenter som er tatt opp på et doktorgradsprogram. Avtaleparter i del B er kandidat, veiledere, institutt og fakultet. Alle oppnevnte veiledere skal være med på avtalen. Eventuelle endringer i veiledningsavtalen skal stå i del B vedlegg 1.

Del C: Avtale mellom ekstern institusjon og UiB om gjennomføring av doktorgradsutdanning fylles kun ut av de kandidatene som har arbeidsplass ved annen institusjon. 

Den enkelte kandidat har ansvar for at avtalene blir underskrevet og returnert til fakultetet innen en gitt frist. Etter at ph.d-avtalen er returnert og signert av fakultetet, regnes opptaksprosessen som avsluttet.

Opptaksperiode og studierett

Kandidater tas opp til ph.d.-program for en gitt periode, vanligvis 3 eller 4 år, med en fastsatt sluttdato. Den totale opptaksperioden på 6 år inkluderer eventuelle utvidelser av opptaksperioden som følge av gyldige permisjoner (f.eks. fødselspermisjon, sykemelding og lignende)

Ph.d.-utdanningen er normert til tre (3) årsverk.

Det er ikke anledning til å planlegge gjennomføring av ph.d.-utdanningen med en progresjon som gir lengre avtaleperiode enn seks (6) år. Fakultetet kan i sine utfyllende regler ha strengere krav til progresjon.

Ved lovhjemlede permisjoner forlenges avtaleperioden tilsvarende. Kandidatene er selv ansvarlige for å melde fra om og dokumentere slike avbrudd. Avtaleperioden kan etter søknad til fakultetet forlenges på annet grunnlag. 

Kontakt hrkmd@uib.no for opplysninger om forlenget finansieringsdato etter lovhjemlede permisjoner. 

Semesterregistrering

Semesterregistrering  i Studentweb er obligatorisk for ph.d.-kandidater i avtaleperioden. Semesterregistrering er viktig for å opprettholde studierett selv om kandidater på ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ikke melder seg på emner eller godkjenner utdanningsplanen i Studentweb, som det gjøres i de vitenskapelige ph.d.-programmene.

Frist for semesterregistering: 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.

Har du oversittet fristen? Send mail til phd.kmd@uib.no og be om at fristen for semesterregistrering utvides.

Regelverk

Forskrift § 5.3. Avtaleperiode

Forskrift § 5.4. Ph.d.-avtale

Programbeskrivelse, seksjon 2.1. Vilkår for opptak

Veiledning

  • Ved opptak til ph.d.-programmet skal minst én veileder være oppnevnt.
  • Fakultetet oppnevner en hovedveileder etter forslag fra instituttet.
  • Normalt skal hovedveileder være ansatt ved fakultetet.
  • Dersom hovedveileder unntaksvis er ekstern, skal det oppnevnes en medveileder ansatt ved fakultetet.  
  • Alle veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kunstnerisk kompetanse og være aktive innen sitt felt.
  • Eksterne veiledere skal fremlegge en akademisk CV (lenker til nettsider med biografi er ikke tilstrekkelig).
  • For hovedveileder omfatter veilederavtalen normalt totalt 180 arbeidstimer for hele studieløpet, estimert til 60 arbeidstimer per studieår, hvorav minst 20 timer per studieår skal være direkte kontakttid mellom stipendiat og veileder.
  • For medveileder omfatter avtalen normalt totalt 120 arbeidstimer for hele studieløpet, estimert til 40 arbeidstimer per studieår, hvorav minst 15 timer per studieår skal være direkte kontakttid mellom stipendiat og veileder.
  • Dersom det oppnevnes flere medveiledere, skal deres arbeidstid normalt dekkes innenfor total veiledningsressurs på 300 timer for hele studieløpet. Fordelingen av rammen skal i slike tilfeller spesifiseres.
  • Ph.d.-kandidaten oppfordres til å møte med hovedveileder en gang per måned, digitalt eller fysisk.
  • Kontakthyppigheten bør fremgå av den årlige fremdriftsrapporteringen.

Obligatorisk veilederopplæring

10% av veiledernes arbeidstimer skal settes av til deltagelse i obligatorisk veilederopplæring og faglige samlinger i regi av fakultetet eller Nasjonal forskerskole i kunstnerisk utviklingsarbeid. 

Oppnevning av eksterne veiledere

Veiledere oppnevnes av fakultetet selv. Instituttet sender informasjon med kontaktpunkt og akademisk CV til phd.kmd@uib.no med opplysninger om når veilederforholdet skal gjelde fra. Akademisk CV er spesielt viktig for å sikre at veileders kompetanse vurderes i henhold til Forskrift § 3.2 Oppnevning av veiledere. Alle eksterne veiledere skal ha et oppnevningsbrev med informasjon om kompensasjon, antall veiledningstimer totalt og periode (normalt innenfor finansieringsperioden). Fakultetet sender ny veileder et oppnevningsbrev og innhenter personopplysninger for utbetaling av honorar. Eksterne veiledere kompenseres årlig etterskuddsvis.

Bytte av veileder/medveileder

Kandidat og hovedveileder kan hver for seg be fakultetet om å oppnevne ny veileder for kandidaten. Hovedveileder kan ikke fratre før ny er oppnevnt. Ved endring av veiledere må fakultetet snarlig varsles. Som hovedregel omfatter veilederavtalen 60 arbeidstimer per år i avtaleperioden for hovedveileder og 40 arbeidstimer for medveileder. Hvis veiledningstimer skal fordeles på annen måte, eller fordeles på flere enn to veiledere, må fordeling av timene spesifiseres i ph.d.-avtalen, del B Avtale om faglig veiledning som signeres av kandidat, veiledere, grunnenhet/institutt og fakultet.  

Regelverk

Forskrift § 5-2. Opptaksvedtak

Forskrift § 6. Veiledning

Programbeskrivelse punkt 3.2. Veiledning

Opplæringsdelen

Opplæringsdelen består av to emner:

  • fellesfaglig del (20 studiepoeng)  
  • individuell del (10 studiepoeng)

Begge emner skal normalt tas etter opptak til programmet og skal være gjennomført og godkjent før den kunstneriske refleksjonen innleveres.

Fellesfaglig opplæringsdel er organisert gjennom Nasjonal forskerskole og er obligatorisk for alle kandidater i norske ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid. Opplæringsdelen ved forskerskolen består av 5 seminarer og 5 deltakelser på Artistic Research Forum (ARF) hvorav 3 av deltakelsene på ARF skal være med presentasjon.

Kandidat og veileder skal snarest mulig og senest innen tre (3) måneder etter opptak sammen lage en plan for individuell opplæringsdel. Planen signeres av kandidat, hovedveileder og instituttleder og sendes til phd.kmd@uib.no for arkivering i kandidatens studiemappe. 

Dokumentasjon på opplæring 

Alle elementer som inngår i opplæringsdelen skal dokumenteres. OBS! Kandidaten kan ikke selv melde seg opp til emner eller registrere aktiviteter i Studentweb. Det gjøres av fakultetet.

  • Aktiviteteter gjennomført ved Nasjonal forskerskole dokumenteres ved at fakultetet mottar lister over ph.d.-kandidater med gjennomført opplæring. Basert på listene blir aktivitetene lagt inn på den enkelte ph.d.-kandidat sin utdanningsplan i Studentweb.
  • Dokumentasjon på aktiviteter gjennomført i henhold til godkjent individuell opplæringsplan sendes fortløpende til phd.kmd@uib.no for registrering. Se veiledning nederst i skjema for individuell opplæring på hvilken dokumentasjon som kreves.

Endelig godkjenning av fullført opplæringsdel

Opplæringsdelen skal være gjennomført og godkjent før den kunstneriske refleksjonen innleveres. Alle elementer som inngår i opplæringsdelen skal dokumenteres.

Når kandidaten har fått godkjent 30 studiepoeng i sin opplæringsplan vil dette være synlig i Studentweb. Hovedveileder og instituttleder skal bekrefte at kandidaten har fullført obligatorisk opplæringsdel (30 sp) i tråd med kravene i ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid ved å signere Endelig godkjenning av opplæringsdel. Fakultetet fatter vedtak om endelig godkjenning av opplæringsdelen ved å signere skjemaet samt vedlegge FS rapport 727.001 Utdanningsplan som arkiveres sammen med skjema i kandidatens studiemappe. 

Regelverk

Forskrift § 7-1 til 7-4 Opplæringsdel

Programbeskrivelse pkt 3.6 Opplæringsdelen

Fremdriftsrapportering

Det kreves årlig og separat rapportering om prosjektets fremdrift fra kandidat og veileder 1. november hvert år. Kandidat og veileder har et likeverdig ansvar for rapportering. Manglende eller mangelfull fremdriftsrapportering fra kandidaten kan medføre tvungen avslutning før avtaleperiodens utløp. Veiledere som unnlater å følge opp rapporteringsplikten, kan bli fratatt veilederansvaret.Fakultetet kan ved behov kreve særskilt rapportering.

Fakultetet går gjennom og følger opp rapportene. Rapportene vil gjøres utilgjengelige når kandidaten skrives ut av ph.d.-programmet.

Er du i tvil om du skal fremdriftsrapportere?

Regelverk

Forskrift § 8. Rapportering

Programbeskrivelse punkt 3.3 Fremdriftsrapportering

Midtveisevaluering

Midtveisevaluering finner normalt sted i fjerde og femte semester (4-årig studieløp) og i tredje eller fjerde semester (3-årig uten pliktarbeid). Se fakultetets retningslinjer for midtveisevaluering.

Forberedelser til midtveis:

  • Hovedveileder informerer fakultetet når midtveisevaluering planlegges (gjerne 6 måneder før)
  • Hovedveileder foreslår eksternt komitemedlem til instituttet
  • Instituttleder oppnevner komite
  • 3 uker før midtveis skal komiteen motta dokumentasjon på kandidatens kunstneriske resultater og – refleksjon, revidert prosjektbeskrivelse, oppdatert og godkjent plan for 10 stp. individuell opplæringsdel og oppdatert budsjett
  • 2 uker før sender kandidaten informasjon til kommunikasjonsgruppen for kalenderoppslag. Se nedenfor for detaljer.
  • Senest en 1 uke før skal komiteen motta kandidatens selvrapport og hovedveileders rapport
  • Kandidaten skal presentere foreløpig kunstnerisk resultat, samt status for den kunstneriske refleksjonen, med vekt på kontekstualisering, teori, metode og kunstneriske valg og vendepunkt. Presentasjonen er offentlig og berammet til omtrent 45 minutters varighet.

Kalenderoppslag på KMD sine nettsider

Kommunikasjonsgruppen lager kalenderoppslag i forbindelse med at midtveisevalueringen skal være offentlig. 2 uker før midtveis sender kandidaten følgende til kommunikasjon@kmd.uib.no:

  • Tittel og ingress
  • Et breddebilde /headerbilde
  • Dato, tid og sted for midtveisevaluering
  • Zoom- lenke (dersom aktuelt)
  • En tekst som beskriver prosjektet / presentasjonen din- og gjerne en kort bio. Det er en fordel om tekstene utarbeides både på norsk og engelsk, men dette er valgfritt. 

Eksempler fra tidligere kalenderoppslag:

Midtveisevaluering: Sound~Currents - kmd (uib.no)

https://kmd.uib.no/en/Calendar/Public-Lectures/midterm-assessment-karen-werner

https://kmd.uib.no/no/kalender/disputas-og-midtveisevaluering/midtveisevaluering-soren-thilo-funder

Regelverk

Forskrift § 9. Midtveisevaluering

Programbeskrivelse punkt 3.4 Midtveisevaluering
 

Kandidatens huskeliste

  1. Gjøre deg kjent med Forskrift og Programbeskrivelse (se spesielt pkt. 3.1 Obligatoriske aktiviteter og arbeidsformer).
  2. Signere ph.d.-avtale.
  3. Snarest mulig og senest innen tre (3) måneder etter ansettelse/opptak sammen med hovedveileder gå igjennom prosjektbeskrivelsen, budsjett og plan for den individuelle opplæringsdelen (10 sp), og vurdere eventuelle behov for justeringer. Betydelige endringer i prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av fakultetet selv. Reviderte dokumenter sendes fakultetet
  4. Planlegge for fellesfaglig opplæring ved den Nasjonale forskerskolen så tidlig som mulig etter ansettelse/opptak. 
  5. Sende inn dokumentasjon på individuell opplæring fortløpende til fakultetet for godkjenning og registrering i Studentweb.
  6. Kreditere institusjonen når den har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for det offentliggjorte arbeidet, som ved utstillinger/konserter i det offentlige rom. 
  7. Planlegge for midtveisevaluering (gjerne 6 måneder før) i 4./5. semester (4-årig) eller 3./4. semester (3-årig).
  8. Sende revidert prosjektbeskrivelse, individuell opplæringsplan og budsjett til fakultetet for oversendelse til komiteen 3 uker før midtveisevalueringen.
  9. Sende kandidatens selvrapport til fakultetet for oversendelse til komiteen 1 uke før midtveisevalueringen.
  10. Signere komiterapport for midtveisevalueringen som bekreftelse på at den er lest.
  11. Forberede til obligatorisk sluttseminar 3 måneder før det søkes om bedømmelse av ph.d.-resultatet.
  12. Delta på oppfølgingsmøte etter sluttseminar hvis komiteen finner vesentlige svakheter ved prosjektet. Møtet avholdes innen to måneder etter sluttseminar og før det søkes om sluttbedømming.
  13. Ta stilling til om refleksjonsdelen leveres 4 uker før eller samtidig med presentasjon av kunstnerisk resultat (skal oppgis ved søknad om bedømmelse)
  14. Søke om bedømmelse 5 måneder før offentlig presentasjon av kunstnerisk resultatet. 
  15. Innlevere skriftlige merknader, senest fem (5) virkedager etter at forslaget til sammensetning av bedømmelseskomite er gjort kjent for kandidaten.
  16. Levere en kortfattet skriftlig oppsummering av ph.d.-resultatet på engelsk og norsk, og en pressemelding på norsk, som skal være offentlig tilgjengelig senest to (2) uker før disputas.
  17. Etter innlevering eller presentasjon av resultat søke om tillatelse til å rette formelle feil, men kun i refleksjonsdelen. Til søknaden skal det legges ved en liste (errataliste) som viser de rettinger som ønskes i refleksjonsdelen.
  18. Arkivere ph.d.-resultatet samlet gjennom fakultetets forskningsportal på researchcatalogue.net (eller på annet godkjent system for offentliggjøring og varig arkivering) senest to uker etter disputas.
  19. Delta på doktorpromosjon ved UiB for nye doktores.

Hovedveileders huskeliste

  1. Gjøre deg kjent med forskrift (se spesielt § 6. Veiledning) og programbeskrivelse (se spesielt pkt. 3.2 Veiledning)
  2. Signere ph.d.-avtale - del B Avtale om faglig veiledning som oversendes fra kandidaten
  3. Delta på obligatorisk veilederopplæring i regi av KMD eller Nasjonal forskerskole (10 % av arbeidstimene)
  4. Varsle fakultetet når kandidaten er klar for midtveisevaluering
  5. Signere komiterapport for midtveisevaluering som bekreftelse på at du er kjent med innholdet i rapporten
  6. Levere veileders rapport til fakultetet som skal sendes komiteen 1 uke før midtveisevaluering
  7. Signere endelig godkjenning av opplæringsplan (30 sp) som vedlegg til kandidatens søknad om bedømmelse
  8. Varsle instituttleder når kandidaten er klar for å gjennomføre sluttseminar
  9. Skrive referat fra sluttseminaret som signeres av komite, kandidat og veileder
  10. Varsle fakultetet når kandidaten er klar for å søke bedømmelse
  11. Sjekke vedlegg i søknaden og bekrefte at det kunstneriske ph.d.-resultatet er på et slikt nivå at det kan legges fram for bedømmelse, og signere
  12. Bistå kandidater som ikke har norsk som morsmål med oversettelse i forbindelse med pressemelding og sammendrag
  13. Delta på disputas