Hjem
UiB læringslab
Labfrokost - åpent arrangement

Eksamensrevolusjon?

Mange fagmiljø henger fast i en forestilling om at eksamen først og fremst skal være en kontroll av at studentene har lest pensum, hevder professor Arild Raaheim. Ved inngangen til vårens rektorvalg, har vi invitert ham til å utdype synspunktene sine i samtale med de to som ønsker å bli UiBs neste utdanningsrektor, Pinar Heggernes og Arne Tjølsen. For studentene stiller Martine J. Baarholm.

fra OSKE-eksamen 020221
Februar 2021: Medisinstudenter på vei til OSKE-eksamen får å få sine kliniske ferdigheter testet
Foto/ill.:
Paul André Sommerfeldt

Hovedinnhold

Vurdering har en sentral plass i akademisk virksomhet, utdanning inkludert. Satt på spissen kan vi si at alt begynner med vurdering, fordi valg av vurderingsform virker inn på hvor mye tid studentene bruker på læringsarbeidet og på deres tilnærming til egen læring. Hvordan kan det da ha seg at mange fagmiljø henger fast i en forestilling om at eksamen først og fremst skal være en kontroll av at studentene har lest pensum?

Det er professor Arild Raaheim, fra UiBs universitetspedagogiske fagmiljø, som påstår at vi henger fast i idéer som har gått ut på dato. Han ga i 2016 ut boken Eksamensrevolusjonen, som inneholder tips og råd om eksamen og alternative vurderingsformer. Boken kom i ny og utvidet utgave i 2019.

Ved inngangen til vårens rektorvalg, har vi invitert Raaheim til å utdype synspunktene sine i samtale med de to som ønsker å bli UiBs neste utdanningsrektor: Professor i informatikk, Pinar Heggernes (på laget til Maragreth Hagen), og professor i fysiologi, Arne Tjølsen (på laget til Oddrun Samdal). Hvilke ambisjoner har de for nytenking om vurdering i utdanningene ved UiB?

Sist, men ikke minst: Fra UiBs utdanningsutvalg deltar Martine Jordana Baarholm med et kritisk blikk på egne og andre studenters eksamenserfaringer. Martine er student ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Hun er også nestleder i studentparlamentets arbeidsutvalg. 

Seniorrådgiver Kari Bjørgo Johnsen fra UiB læringslab leder oss gjennom samtalen.

Kjøreplan:

  • 9.00 -  9.30:  Åpning og innledninger 
  • 9.30 - 10.00: Innlederne i dialog med hverandre og publikum

Arrangør: UiB læringslab og fagmiljøet knyttet til Program for universitetspedagogikk

Oppvarming: 
Se og hør Arild Raaheim innlede om vurdering i regi av Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi ved UiO

Registrering: 
Når du registrerer deg ved å klikke på lenken til høyre her, får du epost med Zoom-lenke. Denne løsningen har vi valgt av sikkerhetshensyn. Vi anbefaler at du registrrerer deg seinest 15 minutter før seminaret starter.