Fremtidsoptimisme på Christiekonferansen 2019

Roboter i verdenshavene, på sykehusene, i klasserommet, i rettsalen og på jobbintervju. Christiekonferansen 2019 tok for seg muligheter og risikoer knyttet til robotiseringen av samfunnet.

Neste
Christiekonferansen 2019
Audun Klyve Gulbrandsen hjelper Bente Krossøy med Hololens på årets Christiekonferanse.
Christiekonferansen 2019
Årets Christiekonferanse er den niende i rekken.
Christiekonferansen 2019
Rektor Dag Rune Olsen åpnet konferansen.
Christiekonferansen 2019
Fredrik Löfgren hadde med seg roboten Elsa som danset for publikum.
Publikum under konferansen.
Christiekonferansen 2019
Hell Robotics er en gruppe elever fra Ole Vig VG skole og Thora Storm VG skole i Trøndelag, som bygger roboter på fritiden. De var en del av konferansens robotutstilling.
Christiekonferansen 2019
Furhat er en Stockholm-basert oppstartsbedrift som bygger verdens mest avanserte sosiale robotplatform.
Christiekonferansen 2019
Stipendiat ved Psykologisk fakultet, Joakim Vindenes snakket om hvordan VR kan bedre hukommelsen gjennom virtuelle "minnepalasser".
Christiekonferansen 2019
Stipendiat Kristine Eldevik Fasmer ved Haukeland universitetssykehus snakket om et prosjekt hvor maskiner læres opp til å finne kreft i MR-bilder.
Christiekonferansen 2019
Lunsjen ble for de fleste spist ute i solen i museumshagen.
Christiekonferansen 2019
Sofie Hamre stod for det musikalske innslaget på konferansen.
Christiekonferansen 2019
Christieprisen 2019 gikk til høyesterettsadvokat Jan Einar Greve.
Christiekonferansen 2019
Torgeir Waterhouse fra IKT Norge snakket om AI og hvilke risikoer og muligheter vi må forholde oss til.
Jill Walker Rettberg.
Christiekonferansen 2019
"Who's a good robot?" spurte Marija Slavkovik, førsteamanuensis ved institutt for informasjons- og mediavitenskap.
Christiekonferansen 2019
UiB-professor Bettina Husebø, Ingunn Vatshelle Bratberg fra Liland skole og kommunikasjonsdirektør No Isolation Anna Holm Heide hadde en samtale om robotisering av helsevesenet. Konferansier Kari Birkeland til venstre.
Thor Brødreskift, UiB

- Algoritmer kan unndra seg demokratisk kontroll. Derfor må vi diskutere hvordan robotsamfunnet skal være, sa Rektor Dag Rune Olsen da han åpnet Christiekonferansen 2019.

Og diskusjon ble det. Pulikum ble loset gjennom både hvilke muligheter og hvilke risikoer vi kan forvente oss i forbindelse med robotiseringen av samfunnet de neste årene.

Roboter på scenen

I tillegg til de menneskelige fagpersonene, fikk Christiepublikummet høre fra flere roboter fra scenen.

Roboten Elsa kom sammen med robotutvikler og AI-ekspert Fredrik Löfgren, og innledet konferansen med en dans fra scenen. Löfgren utforsket tanken på en robotstatsminister, roboter som redder mennesker eller roboter som forelsker seg.

En annen robot med svensk opprinnelse var også å finne på scenen. Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur, pratet blant annet om faren ved å basere ansiktsgjenkjenningssystemer på hvite menn.

- Det kan bidra til enda mer diskriminering, fortalte hun.

Men under innlegget ble hun avbrutt av den sosiale roboten Furhat. Mennesket og maskinen hadde en kort samtale om hvordan man bør designe kunstig intelligens, før en av skaperne til Furhat, Gabriel Skantze også kom opp på scenen.

Robotisering gir muligheter

Christiekonferansen ble på mange måter en oppvisning i gode eksempler på robotisering. Siv Kari Lauvset fra UiB og NORCE fortalte at det i dag finnes over 3000 aktive roboter i verdenshavene. Gjennom Argo-progammet samles det nå inn temperaturer, salt, PH, næringsnivå og andre parametre.

- Det gir oss en oversikt vi bare kunne ha drømt om for få år siden, sa hun.

Og på nærere nivå fortalte Ingeborg Mæland Dolve og Live Spurkland fra Avo Consulting om hvordan de ved hjelp av robotisering klarte å redusere behandlingstiden for tildeling av skoleskysskort fra 4 uker til 4 minutter i Trøndelag fylkeskommune.

Anna Holm Heide fra No Isolation og lærer Ingunn Vatshelle Bratberg fra Liland skole delte erfaringer med bruk av stedfortreder-robot i klasserommet for barn som er langtidssyke.

- Vi ser at syke elever som er lenge borte fra skolen mister kontakten med skolevennene. Ved hjelp av roboten AV1 kan de opprettholde relasjoner mens de er borte, sa Holm Heide.

Pris til Jan Einar Greve

Årets Christiepris ble gitt til Jan Einar Greve. Han fikk prisen for med sin lange og mangfoldige innsats for å styrke samarbeidet mellom forskning og næringsliv. Han hadde blant annet en nøkkelrolle i etableringen av Høyteknologisenteret i Bergen.

- Samarbeidet med UiB har vært spennende og givende. Da vi etablerte Høyteknologisenteret var vi fulle av pågangsmot og var så dristige at vi snakket om å arbeide hele veien fra forskning til faktura, sa Greve.

Torgeir Waterhouse fra IKT Norge fikk æren av å avslutte og på mange måter oppsummere dagen.

- Forstår vi AI, og forstår vi konsekvensene av det? spurte han fra scenen.

I følge Waterhouse er må vi passe på å ha de rette diskusjonene om risikoene forbundet med robotiseringen i årene som kommer.

- Men det kommer til å gå bra. Det vet jeg, lovte han.