Christiekonferansen
Program 2019

Program for Christiekonferansen 2019 - Med streaminglenke

På årets Christiekonferanse spør vi: Hva er egentlig kunstig intelligens? Hva kan robotene bety for mennesket og samfunnet vårt. Hva vet vi egentlig? Hva sier historien? Og hva kan vi spå? Se stream her.

Fredrik Löfgren, Christiekonferansen 2019
Robotutvikler og AI-ekspert Fredrik Löfgren og hans robot Elsa er to av konferansens keynoter. Löfgren spår at fremtidens robot kommer til å overgå mennesket i intelligens og kunnskap. Hva med en robot som statsminister, som redder mennesker ut av brennende bygninger eller blir forelsket? Bli med når Fredrik skisserer mulighetene i fremtidens robotsamfunn!
Fredrik Löfgren

Christiekonferansen streames på Youtube fra klokken 09.00 her.

Livestream av Christiekonferansen 2019

08:00-09:00 Registrering og utstilling.

Åpning, av rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen.

09:10-10:00 KEYNOTE: Robotsamfunnets muligheter

Kunstig intelligens blir ofte beskrevet som en usynlig trussel som mennesket bør kontrollere og begrense. Men hva om vi ser på robotens muligheter? Hvordan kan vi utnytte dem best mulig?

Fredrik Löfgren (SE), robotutvikler og AI-ekspert, "Framtiden är inte science fiction - Den är redan här!".

Paul Chaffey, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, "Robotisering og kunstig intelligens – hvordan kan Norge utnytte mulighetene".

10:05-10:20 ROBOTCASE

Tre ulike eksempler på hvordan roboter kan løse konkrete samfunnsbehov.

• «Ibsen - en chatbot til støtte før personer med irritabel tarm» Henning Skarbø stipendiat digital kultur, institutt for lingvistiske litterære og estetiske studier, Det humanistiske fakultet, UiB.
  • "Roboter i verdenshavene – The Voyage of Argo" Siv Kari Lauvset, forsker Geofysisk institutt, Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet, UiB og ved NORCE.
  • «Din venn roboten» Ingeborg Mæland Dolve og Live Spurkland, Avo Consulting.

10:20-10:50 PAUSE

10:50-11.30 ROBOTISERING AV ARBEIDSLIVET

Innleder: "Robotdommeren - teknikk møter kultur", Jørn Øyrehagen Sunde, professor ved Det juridiske fakultet, UiB.

Samtale: Hvordan ser fremtidens arbeidsliv ut og hvilken rolle kan roboten spille?

Helene Kubon Skulstad, partner og leder av Consulting Vest, PwC Norway.

Paul Chaffey, statssekretær Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Linda Litlekalsøy Aase, konserndirektør, Brownfield-prosjekter, Aker Solutions.

Jørn Øyrehagen Sunde, professor ved Det juridiske fakultet, UiB.

Samtalen ledes av konferansier, Kari Birkeland

11:30-12:00 FORSKING I FRONT

• “VR— Fra tanke til virkelighet”. Joakim Vindenes, stipendiat ved SLATE/Det psykologiske fakultet, UiB.
  • "Kan vi lære maskiner å finne kreft i MR-bilder?" Kristine Eldevik Fasmer, stipendiat ved Radiologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus.
  • "How I taught a robot to draw" Sergej Stoppel, postdoktor ved institutt for informatikk/Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet, UiB.

12:00-13:00 LUNSJ

13:00 MUSIKK ved Sofie Hamre

13:10-13:45 MENNESKE OG MASKIN

Hva betyr robotene for mennesket og samfunnet vårt? Hvilket forhold har vi til dem og hva er de i stand til?

Innleder: Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Det humanistiske fakultet, UiB.

Furhat Robotics, en spin-off fra den Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm – ett av verdens ledende tekniske universitet

CHRISTIEPRISEN

Utdeling ved prorektor ved Universitetet i Bergen, Margareth Hagen.

14:00-14:25 PAUSE

14:25-14:55 ROBOTISERING AV HELSEVESENET

Innleder: "Who's a good robot?" Marija Slavkovik, førsteamanuensis ved institutt for informasjons- og mediavitenskap, UiB.

Samtale: Hvilken påvirkning kan roboter ha på folks helse? Kan roboter forhindre ensomhet, isolasjon og bedre situasjonen til demente?

Bettina Husebø, professor institutt for global helse og samfunnsmedisin og senter for alders- og sykehjemsmedisin (SEFAS), Det medisinske fakultet, UiB.

Ingunn Vatshelle Bratberg, lærer Liland skole, Bergen.

Anna Holm Heide, kommunikasjonsdirektør No Isolation.

Samtalen ledes av konferansier, Kari Birkeland

15:10-15:25 SLUTTNOTE: "Ai, Asimov, bias og the future of hype" Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT Norge

Mer om bidragsyterne.