Aarebrotforelesningen 2020

Norsk rettshistorie på 200 minutter

Her kan du se opptaket fra Aarebrotforelesningen 2020 med professor Jon Øyrehagen Sunde. I forelesningen vil han ta oss gjennom 1000 år med rettshistorie på 200 minutter. Sendingen ble streamet på uib.no og NRK sine nettsider, 19. januar 2020.

Aarebrotforelesningen 2020

Produsent:
UiB

Aarebrotforelesningen 2020 holdes av professor i rettshistorie Jørn Øyrehagen Sunde. Gjennom forelesningen får vi 1000 år med rettshistorie på 200 minutter – og blant annet svar på hvorfor demokratiet er under press i dag.

- Vi gleder oss til å ønske velkommen til Universitetsaulaen, både til dem som kommer, og til alle som skal følge forelesningen på NRK.no og UiB.no, sier Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen.

Jørn Øyrehagen Sunde skal snakke om rettshistorien tilbake fra 1100-tallet, og hvordan ny kommunikasjonsteknologi har påvirket statsdannelsen frem til i dag.

Selve forelesningen foregår i Universitetsaulaen i Bergen søndag 19. januar klokken 19.00. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Dørene åpner klokken 18. De som ikke har mulighet til å se forelesningen i Bergen kan få den med seg på nett - øverst i bildet i denne saken, eller på nrk.no.

Spørsmål på Twitter

Forelesningen deles opp i fire deler, og mot slutten av hver del vil Sunde svare på spørsmål fra Twitter. I siste del av forelesningen vil han dessuten ha med seg professor emeritus Gunnar Skirbekk, professor emeritus Jan Frithjof Bernt og professor Ragna Aarli til å diskutere samt svare på spørsmålene.

- For å delta i diskusjon om det som blir sagt, og stille spørsmål til Sunde og de andre professorene, bruker man emneknaggen #aarebrot20, sier Olsen.

Studenter ved UiB vil bidra med underholdning i løpet av kvelden. Studentkoret «Sirenene» skal synge, og studentteateret «Immaturus» skal opptre med korte stykker der de presenterer absurde lover vi har hatt i Norge gjennom historien.

- Vi er glade for at studentene også deltar aktivt under Aarebrotforelesningen, og jeg er trygg på at dette blir en kveld med både underholdning, engasjement og en solid dose kunnskap, sier UiB-rektoren.