NY BOK | KONKURRANSERETT

Bedrifter må betale for å legge ansatte i fryseboksen

Hvis du tar en ny jobb i en konkurrerende bedrift, kan du bli ilagt karantene i en periode. Fra 2016 har arbeidsgiveren måtte betale for å bruke denne retten. Professor Tore Lunde ved Det juridiske fakultet kommer med ny bok som kartlegger ulike sider ved norsk konkurransefrihet.

Konkurranserett, UiB.
Arbeidsgivere kan ha rett til å holde arbeidstakeren i karantene i en periode, før jobbbytte. Denne perioden blir i jussens hverdagsspråk gjerne kalt å legge ansatte i fryseboksen.

Nøkkelpersoner og flinke arbeidstakere går av og til over til konkurrenten, eller starter sin egen bedrift. For å sikre fri konkurranse i arbeidsmarkedet samtidig som man ivaretar bedrifters forretningshemmeligheter og opparbeidede kompetanse, har arbeidsgivere rett til å holde arbeidstakeren i karantene i en periode. Denne perioden blir i jussens hverdagsspråk gjerne kalt for å legge ansatte i fryseboksen eller Gardening leave, på engelsk.

– For å sikre at arbeidsgivere ikke gjorde det for vanskelig for arbeidstakerne å bytte jobb ble konkurranseretten fornyet i 2016, noe som gjorde at bedriften man forlater må kompensere for lønn i karantenetiden. Den nye regelen fører til at arbeidsgivere må tenke seg nøyere om før de benytter klausulen, forklarer professor Tore Lunde ved Det juridisk fakultet, Universitetet i Bergen (UiB).

– På den ene siden er det ønskelig å verne om bedrifters forretningshemmeligheter og kundegrunnlag. På den andre siden er det et politisk ønske om at det skal være lett å skifte jobb og kanskje starte opp egne bedrifter.

Kartlegger konkurranseretten

Lunde har forsket på ulike sider ved konkurranserett i en årrekke. Nå har jussprofessoren samlet innsikten mellom 336 sider i Konkurranserestriksjonar i arbeids- og næringsforhold. Arbeidet har pågått i innimellom andre gjøremål over flere år.

– Boken er realisering av en idé som oppsto for mange år siden. Den gir en samlet og bred fremstilling av ulike konkurranserestriksjoner, både i arbeids- og næringsforhold, og befinner seg i spennet mellom fri konkurranse og behov for å temme konkurransen. forteller Lunde.

Boken tar blant annet for seg:

• Introduksjon til tematikken.
  • Konkurranse-, kunde- og rekrutteringsklausuler i arbeidsforhold, bindingstid i arbeidsforhold og reglene om karantene for politikere, embets- og tjenestemenn.
  • Konkurranserestriksjoner i næringsforhold. Sentrale tema er avtaleloven § 38, konkurranserestriksjoner i selskaps- og agenturforhold, konfidensialitets- og taushetsplikts-klausuler samt næringsservitutter og liknende klausuler.
  • Konkurranseklausuler i konkurranseretten relatert til foretakssammenslutninger, horisontale og vertikale avtaler.
  • Overblikk over regler om håndheving av og sanksjoner mot brudd på ulike konkurranseklausuler.

– Den samlede og brede fremstillingen i boken bidrar til å få frem likheter og forskjeller mellom regler som har mye felles, sier Tore Lunde.