Aarebrotforelesningen 2021

4,5 milliarder år på 200 minutter

Under Aarebrotforelesningen søndag kveld tok klimaforsker Kikki Flesche Kleiven publikum med på en reise gjennom klimahistorien, og forklarte hvorfor de siste 170 årene er ulikt alt vi tidligere har sett.

Kikki Kleiven under Aarebrotforelesningen 2021
Kikki Kleiven under Aarebrotforelesningen 2021. Her viser hun steinprøver fra Mexicogulfen.
Andrea Magugliani, UiB

– Dette er noe av det gøyeste jeg har gjort, sa Kikki Kleiven, etter å ha avsluttet årets Aarebrotforelesning i Universitetsaulaen.

– Tro det eller ei, jeg har jobbet hardt med å begrense meg. Det er kanskje ikke så rart, med milliarder av år å ta fra. Men jeg kom igjennom alt jeg hadde planlagt, sa hun.

Og det var ikke lite. Drøye 4,5 milliarder år hadde Kleiven da loset publikum gjennom - med en rød tråd som favnet klima, geologiske tidsaldre og prosesser på jorden - i løpet av maratonforelesningen på 200 minutter.

Maratonforelesning

Kleiven startet bokstavelig talt med begynnelsen; den gang jordkloden for 4,5-4 milliarder år siden var dekket av lava.

Da hun 200 minutter senere takket for seg, hadde publikum fått et innblikk i de store prosessene som har formet jorden og vårt klima: eksempelvis månen, atmosfærens sammensetning, vulkansk aktivitet, kontinentalplatenes bevegelser, istider, tørkeperioder, havstrømmer, meteorittnedslag og utallige fascinerende skapninger som har levd - og av ulike årsaker blitt utryddet - på planeten vår.

Underveis hadde Kleiven med seg student Vilde Friis Ruud, Aarebrot-ansvarlig i Studentersamfunnet. Hun fungerte som utsending til ulike fagmiljøer og steder, som helleristningsfeltet på Vingen, for å eksemplifisere og utdype momenter i forelesningen. Sangere fra Mannskoret Arme Riddere satte stemningen i pausene.

Må stabilisere klimautslippene

Kleiven viste hvordan temperaturen på jorden har endret seg gjennom historien, og vært både varmere og kaldere enn den er i dag.

– Men i jordens historie er de siste 10 000 årene unike. Vi har hatt en lang stabil periode som har lagt grunnlaget for vår sivilisasjon. Vi og våre økosystemer er tilpasset dette klimaet. Men de siste 20 årene, har vi stadig satt nye temperaturrekorder. Og med en global oppvarming på 1,16 grader siden 1850, har vi beveget oss ut av denne stabile klimasonen. Vi er på vei inn i ukjent terreng for oss mennesker, sa hun.

Kleiven sier at det er CO2 som har vært drivkraften for oppvarmingen. Og hastigheten går nå raskere enn noensinne.

– Jo lenger vi går inn i en sterk global oppvarming, jo større er sjansen for at klimaet blir ustabilt. Vi må stabilisere utslippene, slik at vi kan fortsette å leve i denne klimasonen. Vi har rett og slett ikke råd til noe annet, slo hun fast, og la avslutningsvis til at de unges engasjement for denne saken, gir grunn til optimisme for fremtiden.

-Har lært mye

– Jeg synes Kikki gjorde en veldig god jobb. Forelesningen var interessant fra start til slutt, sier Maike Aarebrot Flick, datter av Frank Aarebrot.

Hun roser Kleiven både for innholdet i forelesningen, og for grepene hun gjorde underveis, eksempelvis det fine samarbeidet med studentene.

– Jeg har lært mye her i kveld, og føler meg både stolt og veldig takknemlig, sa hun.

Forskningsformidling i Frank Aarebrots ånd

– For Studentersamfunnet var Frank Aarebrot den som alltid stilte opp, sa leder av Studentersamfunnet, Ingvild H. Hagesæter, og viste til engasjementet den populære UiB-professoren var kjent for å skape både hos studenter og i samfunnet utenfor akademia, med sin overflod av kunnskap og unike formidlingsevne.

– Det er det vi hedrer her i dag. Viktigheten av god forskningsformidling, fulgte UiB-rektor Margareth Hagen opp.

– Kunnskapen vi forsker oss frem til, har først verdi når den når ut. Da kan den brukes til å ta informerte valg og å forstå komplekse utfordringer som samfunnet står overfor. Det var dette Frank Aarebrot var så god på, og med Aarebrotforelesningen fortsetter UiB og Studentersamfunnet, sammen med familien Aarebrot, å vise frem Norges beste formidlere, sa Hagen.

UiB-rektoren roste også Kikki Kleiven etter forelesningen:

– For en imponerende forelesning og reise gjennom jordens lange klimafortid. Det er en bragd det du har levert i dag. Dette er kunnskap samfunnet vårt trenger nå, slo Hagen fast.

Om forelesningen:

Aarebrotforelesningen er en minneforelesning etter professor Frank Aarebrot.

Den ble søndag 17. januar 2021 arrangert for tredje gang, i samarbeid mellom UiB, Studentersamfunnet i Bergen og familien til Frank Aarebrot.

Årets forelesning var digital, med noen få inviterte gjester, grunnet koronarestriksjonene. Se opptak av forelesningen her:

Aarebrotforelesningen 2021

Her ser du Aarebrotforelesningen 2021 i opptak.