Lise Øvreås ny leder i Vitenskapsakademiet

Professor Lise Øvreås er valgt til ny preses i Det Norske Videnskaps-Akademi. Hun blir den tredje kvinnen som har dette toppvervet i Forsknings-Norge.

Portrett av Lise Øvreås
Nyvalgt preses i Det Norske Videnskaps-Akademiet, professor Lise Øvreås fra Universitetet i Bergen. Hun skal lede Akademiet i perioden 2022-2024.
Eivind Senneset

Valget ble avgjort på et medlemsmøte i Det Norske Videnskaps-Akademi 16. september.

Lise Øvreås er professor i geomikrobiologi og direktør for Senter for bærekraftig hav ved Universitetet i Bergen (UiB), og professor II ved UNIS. Hun har bred ledererfaring og en sterk nasjonal og internasjonal karriere.

–Jeg setter umåtelig stor pris på å bli valgt til preses i Akademiet, og gleder meg til å bidra til å utvikle det videre, sier Øvreås.

I valgtalen sin nevnte hun bærekraftig omstilling, vitenskapelig rådgivning og å fremme den frie og uavhengige forskningen som noen av sine fanesaker for Akademiet fremover.

Bærekraft, hav og akademia

Øvreås er utdannet ved UiB og har blant annet vært prodekan for forskning ved Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet.  Som direktør for Senter for bærekraftig hav har hun erfaring med vitenskapelig rådgiving og arbeidet med FNs bærekraftsmål.

Hun har vært medlem av Vitenskapsakademiet siden 2013, og har tidligere vært styremedlem og visepreses. Hun representerer Norge i European Academy Science Advisory Council (EASAC) og er medlem av Nasjonalkomiteen for havforskningstiåret.

UiB-rektor Margareth Hagen gratulerer Lise Øvreås med viktig verv:
–Vitenskapsakademiet spiller en viktig rolle for å fremme vitenskap både i Norge og internasjonalt, og Lise Øvreås er med sin bakgrunn innen hav og bærekraft den rette til å lede akademiet videre, sier Hagen.

Tredje kvinne siden 1857

Øvreås tiltrer i ledervervet i januar 2022 og er valgt for tre år. Hun overtar etter Hans-Petter Graver, UiO, som har vært preses siden 2019. Preses er også styreleder.

Øvreås er tredje kvinne blant 48 ledere i Vitenskapsakademiet siden 1857. Hennes forgjengere har vært professor Inger Moen (1998-2003) og professor Kirsti Strøm Bull (2012-2015), begge fra Universitetet i Oslo.