Krigen i Ukraina:

- La oss vise klokskap og omsorg

Torsdag kom nyheten om at Russland invaderer nabolandet Ukraina. UiBs rektor Margareth Hagen er bekymret over følgene som den russiske invasjonen vil få for det ukrainske samfunnet.

Bilde av  Ukraina
Elena Mozhvilo/Unsplash

- Det er vondt å se bildene som kommer fra Ukraina, og jeg kjenner en stor bekymring for alle dem som er berørt av krigshandlingene, sier rektor Margareth Hagen.

Hagen er bekymret over følgene som den russiske invasjonen av Ukraina vil få for studenter, universitetskollegaer og det øvrige sivile samfunnet i landet.

- Trygghet og fravær av krigshandlinger er en forutsetning for forskning, undervisning og universitetsliv. Universtetet i Bergen støtter helhjertet regjeringens fordømmelse av Russlands invasjon av Ukraina. Hele universitetssamfunnet føler sterkt med våre ukrainske studenter og ansatte.

Møter UiB-ansatte og studenter med tilknytning til regionen

I en ytring understreker hun viktigheten av at universiteter i vanskelige tider må stå tydelig opp for demokratiske verdier og for forskningens frihet.

- Vår fordømmelse er rettet mot Putin og hans regime. Vi har mange russiske ansatte, venner og studenter som nå står i en vanskelig situasjon. La oss vise klokskap og omsorg også i møte med dem.

UiB har ingen registrerte utvekslingsstudenter eller ansatte i Ukraina. UiBs studenter og ansatte fra Ukraina blir særlig fulgt opp og ivaretatt. Rektoratet møter også UiB-ansatte fra Russland og Hviterussland.

Er du student og trenger noen å snakke med?

Er du ansatt og trenger noen å snakke med?

Råd fra myndighetene:

Kunnskapsdepartementets spesialutsending ved ambassaden i Moskva følger opp alle norske studenter i Russland som ambassaden kjenner til i tråd med systemet for konsulær bistand. Studenter og ansatte i sektoren som nå befinner seg i Russland bør ikke nøle med å kontakte ambassaden hvis de har behov for råd og veiledning.