Medisin-student setter diagnose med ChatGPT

Vegard Slettvoll er medisinstudent med interesse for det teknologiske. Han øver på pasientkontakt med ChatGPT og tror AI er framtiden for alle leger.

Bilde av Vegard Slettvold.
TROR PÅ FREMTIDEN: – ChatGPT blir bare flinkere og flinkere. Undersøkelser har vist at ChatGPT skårer høyere på empati enn en fysisk lege, så her har vi litt å lære, mener medisinstudent Vegard Slettvoll.
Solfrid T. Langeland

– Det er mye snakk om ChatGPT og jeg ville teste om den også kunne simulere pasient. Med mye input var ChatGPT med på leken med en imponerende presisjon og innlevelse, sier Vegard Slettvoll.

Han går tredje år på medisinstudiet ved UiB og bruker AI aktivt for å øve seg på å sette diagnose. Vi møter han mens han har en samtale med chatboten der han prøver å sette diagnose. Han har opprettet en samtale der ChatGPT skal simulere en pasient med magesmerter.

Se hvordan det gikk her:

Medisinstudent bruker Chat GPT

Produsent:
Paul André Sommerfelt, UiB.

- Vil revolusjonere samfunnet

Slettvoll er ikke så opptatt av teknologien bak AI, men hvordan han kan bruke det som student og etterhvert lege.

– Med ChatGPT har AI blitt veldig tilgjengelig. Jeg tenker på AI som en sparringspartner eller co-pilot. Undersøkelser har vist at ChatGPT skårer høyere på empati enn en fysisk lege, så her har vi litt å lære, mener medisinstudenten.

Slettvold er også med i Medisinsk fagutvalg ved fakultetet.

Han påpeker at mens medisinstudenter og leger bare sitter på deler av kunnskapen på feltet, er AI-verktøyene gode på å samle all informasjon.

– AI er knallgod på å vise all kunnskap på feltet. Jeg tror at om ti år bruker alle leger AI aktivt i å sette diagnoser og finne best behandling. Jeg tror AI kommer til å revolusjonere hele  samfunnet, sier studenten.

– Fremtiden er her

I slutten av april inviterte Det medisinske fakultet til panelsamtale om et hett tema: ChatGPT, og hvilke muligheter - og farer - AI-verktøy som dette representerer for fakultetet.

AI-entusiast og emeritus Arvid Lundervold innledet samtalen. Han mener nå vi er midt i en revolusjon, som ikke bare vil endre forskningen og undervisningen, men også legeyrket som helhet.

I paneldebatten satt også medisin-student Vegard Slettvoll. Han er aktiv brukere av ChatGPT, både i fritiden og som en del av jobb og skole.