Bergensnettverket for kvinner i filosofi
Ibsen og Hegel

FAMILIENS ETIKK - "Et dukkehjem" i lys av Hegels Rettsfilosofi

Kveldens foredragsholder, Sidsel Aamodt, viser oss hvordan Hegels moralfilosofiske og politiske hovedverk "Rettsfilosofien" kan fungere som en fruktbar referanseramme for Ibsens "Et dukkehjem".

Bilde av et ark hvor en med skrivemaskin har skrevet "Code of Ethics"
illustrasjonsfoto
www.colourbox.no

Hegeliansk tankestoff i Ibsens forfatterskap er påvist i en rekke studier, med utgangspunkt i ulike sider av Hegels filosofi og med utgangspunkt i ulike verk, både av Ibsen og Hegel. For Et dukkehjem (1879) er, som jeg skal forsøke å vise, Rettsfilosofien (1821), Hegels moralfilosofiske og politiske hovedverk, en fruktbar referanseramme. Da tenker jeg særlig på Hegels familiekonsepsjon i vid forstand, derunder motsetningen mellom moral og sedelighet (Moralität und Sittlickeit), motsetningen mellom familie og borgerlig samfunn og på barneoppdragelsen som familiens forsoningsmoment.
Sammen med Samfundets Støtter, Gjengangere og En folkefiende tilhører Et dukkehjem en gruppe samfunnskritiske eller problemorienterte skuespill fra perioden 1877-82, og det problem som settes under debatt i dette stykket er det borgerlige ekteskapet, eller nærmere bestemt det borgerlige ekteskapets moralske grunnlag.
Familiens etikk er tema både for Ibsen og Hegel, og jeg leser i det følgende Et dukkehjem som en reflektert Hegel-kritikk, der Ibsen med Rettsfilosofiens kategorier som teoretisk rammeverk, kan avvise Hegels begrunnelse for det borgerlige ekteskap som «sedelig» kjærlighet.
Hensikten er ikke å gå inn i en omfattende filosofisk diskusjon, men i korte trekk å fremheve sider ved Hegels familiediskusjon, som kan bidra til forståelse av tankeinnholdet i stykket.

Alle er velkomne!