Senter for internasjonal helse

Hjem for å gjøre en forskjell - hovedsak i BT Magasinet

Forskerutdanning ved Senter for internasjonal helse ved Universitet i Bergen gir muligheter i hjemlandet.

Tidligere PhD Akwilina Kayumba hilser på venn og arbeider Shabani Ngozi der han jobber ved tørkestativene på Pangawe-plantasjen i Tanzania.
- Ah, Babo, roper Akwilina Kayumba når hun ser Shabani Ngozi. I 2006 sørget hun for at han fikk arbeide utendørs, der luften er bedre enn i karderommet. 78-åringen jobber fortsatt ved tørkestativene på Pangawe-plantasjen.
Vegar Valde/ BT

Journalist Cathrine Krane Hansen og fotograf Vegar Valde fra Bergens Tidende var nylig med en gruppe fra Senter for internasjonal helse (SIH) på reportasjereise til Tanzania og Zanzibar. Reisen resulterte blant annet i en større sak i BT Magasinet med tittelen: «Hjem for å gjøre en forskjell».

Forbedring i arbeidsforhold og helse

Akwilina Kayumba har tatt doktorgraden ved SIH i 2008. Nå er hun leder for arbeidstilsynet i Tanzania. Hun mener at forskerutdanningen ga henne mot til å bekjempe uverdige arbeidsforhold i hjemlandet Tanzania. Kayumba sier at de fire årene i Norge, ga henne styrke til å rydde opp i korrupsjonen som har preget arbeidstilsynet.

Cathrine K. Hansen skriver i artikkelen at «Kaymba var bedriftslege og deltidslektor på Muhimbili-universitetet i Dar-es-Salaam da hun fikk høre om muligheten for doktorgradsstipend tilknyttet SIH. Det ga henne en «sjanse til å gå mer i dybden på det hun brenner for: arbeidsforhold og helse.»

De utgjør en forskjell

Professor Bjarne Robberstad ved SIH reiste til Dar-es-Salaam i Tanzania for første gang i 1988 som deltaker i Fredskorpset. Nå er han professor i helseøkonomi tilknyttet SIH hvor han bl.a. underviser doktorgradskandidater. Han sier at «det er ingen tvil om at de som får høyere utdanning, virkelig utgjør en forskjell i sine hjemland». I 2006 var Robberstad med på å etablere Tanzanias første masterstudium i helsepolitikk og -ledelse».

Norsk forskningsmetode viktig

Hansen har også intervjuet en annen tidligere doktorgradskandidat fra SIH, Sayoki Mfinanga, som nå leder et forskningsinstitutt i Dar-es-Salaam. Mfinanga sier at det er særlig forskningsmetoden [fra Norge] han vil vektlegge som viktig. Han er overbevist om at bedre forskning vil gi bedre behandling for flere typer diagnoser – noe som er viktig i et land hvor høyere utdanning og forskning er begrenset i omfang.

Forsker i Bergen for å gjøre Tanzania friskere

Stipendiat og nyrelege Paschal Ruggajo veksler mellom forskning på kontoret på SIH og mer praktisk arbeid på Haukeland universitetssykehus. Går alt etter planen, leverer Ruggajo sin avhandling i 2016. Deretter vil han rett hjem for å lære opp flere leger. «-Jeg skal tilbake, for det er mye større behov for meg der enn her. I Tanzania må slektningene ha med mat til pasientene, her kommer de med blomster.

Les hele artikkelen i BTmagasinet her (PDF)
(gjengitt med tillatelse fra BT og journalist Cathrine K. Hansen).