Nyhetsarkiv for Historie

– Trolldomsprosessene var nabokrangler som eskalerte til et punkt hvor ingen av partene klarte å kontrollere det lenger, sier historiker Gunnar Winsnes Knutsen.
Hvorfor er konflikten mellom Israel og Palestina omtalt som verdens vanskeligste? Hvilke grupper lider mest av at konflikten eskalerer? Førsteamanuensis i midtøstenhistorie Pelle Valentin Olsen forklarer.
Matmangel grunnet klimaendringer bidro til internasjonal konflikt i oldtidsbyen Palmyra og førte til byens undergang, viser ny forskning.
Historieprofessor Yngve Flo mottek HFs formidlingspris for sitt omfattande formidlingsarbeid om norsk politikk.
Med selskapet Kulturminnekompetanse AS satsar Stian Suppersberger Hamre og Geir Atle Ersland på innovasjon med utgangspunkt i humanistisk forsking.
Det var då NRK-korrespondent Roger Sevrin Bruland rapporterte frå innsida av ei italiensk intensivavdeling at vi nordmenn verkeleg oppfatta kor alvorleg koronaviruset er. Tilbake i Berlin skryt han av historiefaget frå UiB som han nyttar kvar dag på jobb.
Helge Høibraaten is Founder & CEO of Vimond Solutions AS. Thanks to his historical studies at UiB, he has learned to recognize how technology can disrupt a sector and ride the change toward success. Now he has a few tips to share with those wanting to start their own company.
Lær om greske og romerske byer, deres utforming, historie, arkeologi og vår felles europeiske kulturarv. Oppstart 2. april.
Emnet «Forskningsfordjuping etter mastergrad» får Det humanistiske fakultet sin pris for utdanningskvalitet 2018.
Med Roma som studiested kan UiB-studenter fordype seg i det antikke bylivet.
Camilla Brautasets forskning viser at dialog og samarbeid alltid har vært nøkkelen for gode relasjoner mellom Norge og Kina. Nå er lederen for UiBs nye Kina-kompetanseutvalg bokaktuell.
Universitetet i Bergen har over mange år satset på historisk og arkeologisk forskning i Midtøsten og særlig Syria. Hvordan går forskningen videre på tross av den vanskelige situasjonen i regionen?
Vanskeleg å følgje med på den siste utviklinga i Syria? Les desse fem punkta om bakgrunnen for krigen.
Eldbjørg Haug benyttet anledningen til å presentere ny bok om reformasjonen.
Professor Harm G. Schröter hedret for godt internasjonalt samarbeid.
Fortellingen om hvordan et forskningsprosjekt havnet på utstilling sammen med kunst og kulturminner fra Palmyra.
Det viser funn i ny bok om historiebruk i norsk politikk, skrevet av UiB-forskere.
Jubileet i 2014 er truleg det mest omfattande som nokon gong er gjennomført i Noreg.

Sider