Mediebruksgruppen
Ny stipendiat

Ny stipendiat skal forske på barns kulturdeltakelse

Andreas Roaldsnes er ansatt som stipendiat gjennom ordningen for PhD i offentlig sektor.

Andreas Roaldsnes
Monica Herberg Santos

I september begynte Andreas Roaldsnes stipendiatet sitt ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap. Han skal forske på barns kulturdeltakelse ved å se om offentlige intervensjoner for å forbedre kulturdeltakelsen kan virke og hva det har å si for barn om de deltar eller ikke.

Andreas Roaldsnes har fra før en mastergrad i sammenlignende politikk, og har de siste årene arbeidet med analyse for NAV og Bergen kommune.

- I 2018 begynte jeg i Seksjon for strategi og analyse hos Byrådsavdeling for klima, kultur og næring. Der jobbet vi med å øke og demokratisere kulturdeltakelsen i Bergen. Noen av de sentrale spørsmålene vi stilte oss var: hva former kulturdeltakelse, er det mulig å slippe flere til kulturgodene, og hva har det å si for barn om de deltar i den organiserte kulturen eller ikke?

Det er de samme problemstillingene Roaldsnes nå skal forske på gjennom ordningen for PhD i offentlig sektor. Det er et program fra Norges Forskningsråd som finansierer forskning på kunnskap som er strategisk viktig for det offentlige.

Roaldsnes skal forske på barns kulturdeltakelse ved bruk av en kvantitativ tilnærming og dataene fra Bergen kommunes Barnefamiliepanel. Han har allerede laget en kartapplikasjon (ikke optimalisert for mobil) som beskriver dataene geografisk i Bergen, og som gir innsikt i data- og variabelrikdommen til prosjektet.