Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett

Inngikk samarbeid med Offshore Norge

Det juridiske fakultetet ved UiB og Offshore Norge har inngått et kunnskapssamarbeid for å utrede de rettslige og økonomiske rammevilkårene for avvikling i petroleumsbransjen.

Offshore Norge
Det juridiske fakultet har inngått samarbeid med Offshore Norge under Bergen Energy Law Days. Fra venstre ser vi Vidar Høivangli (Aker Solutions), Anne-Lise Søyland (Offshore Norge), Kristian Kudsk Andreasen (Equinor) og Ignacio Herrera Anchustegui (Det juridiske fakultet, UiB)

– Prosjektet skal utforske hindringer og insentiver i regelverket for gjenbruk og gjenvinning i Norge sammenlignet med Australia, Nederland og Storbritannia, sier førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui.

Avvikling av offshore olje- og gassinstallasjoner i Norge vil øke fram mot 2030, samtidig som bransjen forventes å kutte klimautslippene med 50 prosent. Gjenbruk og sirkulær økonomi er sentrale tiltak for å oppnå klimamålene og realisere overgangen til grønn industri.

– Utvikling av regel- og markedssystemer er avgjørende for å lykkes med en bærekraftig omstilling, sier Herrera Anchustegui.

På bakgrunn av en kartlegging av ulike praksiser skal prosjektet utrede eventuelle mulighetsrom for gjenbruk av installasjoner og samordning og flerbruk på marine areal i norsk kontekst. Resultatene vil bli formidlet i en kunnskapsrapport utarbeidet i samarbeid mellom Offshore Norge og UiB.

Arbeidet med rapporten starter opp i november 2023 etter «prosjekt-kick off» på konferansen Bergen Energy and Climate Law Days 24. oktober. Rapporten ferdigstilles høsten 2024 og blir lansert på et åpent seminar ved UiB.

Prosjektet ledes av førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui. Postdoktor Torhild Nordtveit er ansatt for å koordinere samarbeidet om rapporten og vil stå som førsteforfatter av denne.

Prosjektet har videre en styringsgruppe med Ignacio Herrera Anchustegui og Ingrid Birce Müftüoglu fra UiB og Anne Lise Søyland og Hazel Perrens fra Offshore Norge.