Forskargruppe for rettskultur

Nyhetsarkiv for Forskargruppe for rettskultur

Forskergruppen ønsker å rette en stor takk til alle deltakerne!
Vi gratulerer Siri Elisabeth Bernssen med vellykket disputas for sin doktorgradsavhandling i dag, den 19. april 2024!
15. januar 2024 arrangerte Forskergruppen for rettskultur et lunsjseminar om rettsvitenskapelig komparativ metode for sammenligning av nordiske land.
5 studenter har skrevet en rapport om "Nordic Legal Culture: Myth or Reality?"-konferansen, som forskergruppen arrangerte i juni 2023.
Forskergruppen for rettskultur, rettshistorie og komparativ rett ved Universitet i Bergen inviterte til det fjerde norske rettshistorikermøte fredag den 17. november 2023 i Bergen.
Marius Mikkel Kjølstad har utarbeidet en oversikt over bevarte juridiske forelesninger mv. fra 1800-tallet.
Finnes det en nordisk rettskultur eller er dette bare en myte? Hvordan kan begrepet om en noridisk rettskultur brukes som et analytisk verktøy?
Forskergruppen ønsker å gratulere tre av sine medlemmer, som nye medlemmer av European Law Institute.
Det Juridiske Fakultet ved Universitet i Oslo tilbyr hvert semester et kurs for PhD-kandidater og 60p-masterstudenter i blant annet rettshistorie.
I september ble det utgitt en ny bok om Frederik Stangs naturrettsforelesninger fra 1830–1831 og holdt et naturrettslige seminar ved det Juridiske Fakultet (UiB). Stang var en av de viktigste aktørene i norsk historie på 1800-tallet og Norges første statsminister.
Karnov Forlag skal sammen med professor Geir Heivoll (PHS) starte et nytt prosjekt som tar sikte på å publisere rettshistoriske kommentarer på flere sentrale områder.
Professor Sören Koch har sammen med Esmerelda Colombo og Catalina Vallejo Piedrahíta skrevet en artikkel hvilke rettigheter som knytter seg til naturen i norsk rettskultur.
Professor Sören Koch var nylig på en debatt om aktiv dødshjelp i Tromsø. Arrangøren var ELSA Tromsø.
I slutten av oktober var professor Sören Koch i Paraguay for et seminar i komparativ rett - ASUNCIÓN2022. Seminaret ble arrangert av AIDC - IACL (International Academy of Comparative Law).
Professor Sören Koch var i uke 37 på hanseatisk workshop i Tallinn.
Professor Sören Koch om Christian Vs norske lov.
An interdisciplinary workshop on the understanding of medieval and early modern Norwegian, Icelandic and Scottish laws.

Sider