Institutt for fremmedspråk

Stor interesse for utveksling til Midtøsten

Universitetet i Bergen har kun én utvekslingsavtale i Midtøsten. Det blir det kreative arabiskstudenter av. Høsten 2010 dro de til Egypt, Libanon og Syria.

Ingunn Voster

Bachelorprogrammene i arabisk og midtøstenstudier inviterte 8. mars 2011 studenter til informasjonsmøte om utveksling i Midtøsten. I fokus stod fire studenter som delte sine erfaringer fra utvekslingsopphold høsten 2010: To jenter som dro på UiB-avtalen til American University of Cairo (AUC), og to gutter som ordnet egne opphold i Beirut og Damaskus. Alle fire studerte arabisk ute som del av en bachelor i midtøstenstudier, og en stor tilhørerskare møtte opp for å få tips og anbefalinger.

Imøtekommende arabere

Alice Tegle og Kristina Aardal reiste til Kairo i midten av august slik at de fikk med seg Ramadan, og anbefalte dette varmt. Selv om de dro med blandede forventninger, viste dette seg å være bare en av mange positive opplevelser i løpet av høsten.

Jentene fant seg fort til rette på campus ved AUC, selv om den var svært ulik HF hjemme i Bergen. De mange tilbudene som gratis treningssenter og svømmebasseng gjorde det spesielt lett å få venner.

– Vi ble positivt overrasket av egypterne. De var lette å komme i kontakt med, og vi hadde mange like interesser, lik klesstil og humor, fortalte Alice.
– Vi ble invitert hjem til folk på middag og vi takket ja til alt, det gav oss mange kjekke opplevelser. Du må bare ta de sjansene du får, det er slik det fungerer, selv om du føler deg litt naiv, fortsatte hun smilende.

Sosialt og internasjonalt

Også Christopher L. Brekke møtte et svært sosialt og imøtekommende studentmiljø ved University of Damascus i Syria – et miljø preget av musikk, fester og internasjonal mat. Christopher måtte ikke søke opptak på forhånd, men reiste bare ned og registrerte seg ved universitetet en uke før undervisningen startet. Dette bød ikke på problemer.

Stian Visnes Johannessen hadde derimot fått opptak til American University of Beirut (AUB) i Libanon på forhånd, men fant et stengt universitet med mur rundt campus. Uorganisert til tross - landet bød på mye vennlighet for den norske studenten.
– Jeg har bodd mye lenger i Bergen enn i Beirut, men likevel ble jeg kjent med mange flere mennesker der enn her i Bergen. Du spiser aldri alene i Libanon, og det er mye som skjer. Folk kommer fra hele Midtøsten for å bruke penger og feste i et land som er mer liberalt enn nabolandene.

Leksesjokk

Selv om det sosiale aspektet ved utvekslingen ble framhevet, var høsten stort sett preget av studier. Alle fire utvekslingsstudentene ble overrumplet av mengden hjemmearbeid og lekselesing i Midtøsten.
– I begynnelsen gjorde jeg lekser 6-7 timer til dagen, fortalte Stian,
– Men etter hvert kom jeg ned i 4-5 timers daglig lekselesing. I tillegg hadde jeg undervisning fire timer hver dag, så det gikk utrolig mye tid med til skolearbeid.

Også studentene som har vært i Egypt og Syria rapportere om lange skoledager, med fire timer undervisning og 5-7 timer med lekser. Jentene i Kairo hadde i tillegg prøver hver dag i starten av semesteret, mens Christopher ble prøvd ukentlig i pensum ved University of Damascus. Men alle mente at skolearbeidet fint lot seg kombinere med et sosialt liv og reiser.

Felucca-fester og ekskursjoner

– Du har god tid til å reise i helgene. Og siden jeg tok intensive en-måneds kurs, kunne jeg dra på lengre reiser i pausene mellom hvert kurs, sa Christopher.

I Kairo var Fellucca-fester en viktig del av studiehverdagen. En Felucca er en type seilbåt som blir brukt til å seile langs Nilen, og Alice og Kristina var med på flere slike båtturer. I tillegg fikk de dra på utallige ekskursjoner, både i regi av AUC og med leiebil. Blant annet dro de på sandboarding i Black&White Desert, på Beduin-
camp i fristedet Taba på grensen til Saudi-Arabia, Israel og Jordan, og til badesteder som Hurgada, Ain Sokhna og Sharm el-Sheikh.

I Libanon, som er på størrelse med Hordaland fylke, leide Stian bil sammen med en kamerat og kjørte rundt i hele landet. Han trakk spesielt fram turene til byene Baalbek, med gamle romerske ruiner i Bekaadalen, og Bcharre – en liten kristen fjellby med snø om vinteren – som spesielt minneverdige.

Bo sentralt og lær arabisk

Selv om det er mulig å bo på universitetene, ble framtidige utvekslingsstudenter anbefalt å ordne bolig på andre måter. Siden AUB har verdens største lukkede campus, fant Stian en leilighet i Hamra-distriktet sammen med en amerikaner. Dette distriktet er sentralt, bare 10 minutters gange fra campus, men noe dyrere enn andre bydeler i Beirut.

Alice Tegle og Kristina Aardal anbefalte publikum å bo i studentbyen i Samalik-området i Kairo. Området ligger sentralt til i byen og har gode bussforbindelser til AUC, som ligger utenfor sentrum. Dessuten er det friere med hensyn til å ha besøk enn studenthyblene på campus.

Studenter som vil reise til Syria ble anbefalt å dra inn til gamlebyen og spørre seg fram etter husvære. Fordelen med å bo der er at nesten ingen kan engelsk, slik at du er nødt til å snakke arabisk og praktisere språket. Christopher mente at det likevel kunne være greit å flytte på seg etterhvert, på grunn av all turismen og fordi husene i denne bydelen gjerne blir kalde om vinteren.

Utvekslingsstudentene konkluderte med at Egypt og Syria er gode alternativer for studenter som ønsker å lære og studere arabisk. Det faglige tilbudet ved universitetene er bra og har flere nivåer. Stian medga at det faglige utbyttet av utvekslingen i Beirut nok hadde vært bedre om han hadde studert noe annet enn arabisk, fordi AUB er bedre på mange andre fagområder enn akkurat dette. Siden mange i Libanon også snakker engelsk, anser han AUB som et godt alternativ til AUC for studenter som vil studere i Midtøsten uten å kunne arabisk.