Institutt for fremmedspråk

Nyhetsarkiv for Institutt for fremmedspråk

“Filosofisk uke” ga rom for samtaler og refleksjon om filosofi og arbeidsmuligheter, livsrelevans og samfunnsrelevans.
Nyleg fekk forskargruppa POTENT (Post-Truth English Teaching) ved IF tildelt DEKOMP-midlar for å utvikle prosjektet «Utforskende undervisning med bruk av KI i språkfagene». Kunstig intelligens er eit høgaktuelt tema både i norsk skule og i høgare utdanning. Korleis skal vi lære vekk språk i ei tid der digitale verktøy vert stadig meir avanserte? Framover skal POTENT jobbe aktivt med dette viktige... Les mer
Den 21.-22. mars er det duka for konferansen: «MoMM Conference 2024: Multilingualism in Individuals, Education, and Society». Det er forskergruppa Multilingualism on My Mind (MoMM) ved IF som står for arrangementet. Konferansen vert heildigital og går i fotspora til suksessen i 2021. Kva kan MoMM-konferansen lære forskingsmiljøet ved UiB om fordelane med digitale løysingar?
Resultatene fra Studiebarometeret 2023 er klare. Bachelorprogrammet i japansk utmerker seg med svært god studenttilfredshet, spesielt innenfor læringsmiljø.
Universitetet i Bergen kunngjorde i dag resultatene av den årlige studentundersøkelsen Studiebarometeret, som viser en positiv utvikling og økt tilfredshet blant studentene.
Benedicte Irgens har drevet med undervisning i nesten 40 år – nå blir hun merittert for arbeidet hun gjør med undervisningskvaliteten ved fakultetet.
Grip muligheten til å forbedre franskkunnskapene dine med et språkpartnerskap. Alle studenter og ansatte ved UiB er velkommen til å bli med på språktandem
I 2024 vert 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov feira. Ved Universitetet i Bergen vil forskarar frå inn- og utland gje perspektiv på lova som endra Noreg.
CLIMLIFE startet det nye året 2024 med hele tre publikasjoner på tre dager.
Professor emerita Kjersti Fløttum ble 28. november 2023 tildelt Den franske fortjenstorden (Ordre national du Mérite) for sitt mangeårige arbeid med å fremme det bilaterale forholdet mellom Frankrike og Norge, sitt virke som professor i fransk og forsker ved Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen og sin rolle som visekonsul for Frankrike i Bergen.
På LINGCLIM-møtet fredag 10. november 2023 ble både CLIMLIFE-rapporten og lederskifte markert.
Som en del av programmet på NoReFo-konferansen kommer professor Mia Lövheim fra Uppsala universitet. Hun er keynote under den årlige konferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum som i år gjennomføres i Bergen. Her bidrar hun om temaet Religious media literacy.
Klimaforsker og LINGCLIM-medlem professor Helge Drange forklarer i en artikkel for Energi og klima hvordan vi kan beregne temperaturøkningen til global oppvarming.
Onsdag 30. august 2023 inviterte Salongen – tidsskrift for filosofi og idéhistorie til panelsamtale med professor Mariel Aguilar-Støen (UiO) og Jørgen Pedersen (HVL) om "motvekst" på Litteraturhuset i Bergen. Vitenskapelig assistent for CLIMLIFE, Emil Perron, deltok som samtaleleder sammen med Eirik Fevang på vegne av Salongen.
– Det er mykje som er bra med å vere lærar, men det beste er kanskje tanken på at ein får vere med å forvalte og forme både elevar sin her-og-no-situasjon og framtida deira, seier lærar og prisvinnar Per-Magne Løken.
– Jeg er utrolig stolt av å få stå i et kunnskapsfellesskap sammen med dere, og gleder meg til å se alt det dere skal få til, seier HF-alumn og ph.d.-kandidat Johanne Kalsaas til årets bachelorkandidater.

Sider