Institutt for fremmedspråk
Alumni-undersøkelse høsten 2014

Alumni-undersøkelse ved IF høsten 2014

I forbindelse med Karrieredagen ved Institutt for fremmedspråk den 5. november sendte instituttet ut en undersøkelse til tidligere studenter med spørsmål om hva de gjør i dag.

Karrieredagen 2014
Bildet tatt på Karrieredagen 2014 ved IF
Institutt for fremmedspråk

Undersøkelsen inneholdt et par bakgrunnspørsmål om studier, jobb og utveksling og nytteverdien av språkkompetansen og relevansen av utveksling.

Undersøkelsen ble sendt ut på e-post til alle som var gradstudenter ved IF mellom 2009 og 2013. Det var 269 personer som svarte på undersøkelsen, noe som tilsvarer hele 42 prosent av alle gradstudentene i denne perioden. Blant respondentene hadde de fleste bachelorgrad i spansk språk og latinamerikastudier (15 prosent) eller mastergrad i engelsk (16 prosent).

På spørsmål om hva respondentene gjør i dag svarte 67 prosent at de jobber. Majoriteten av disse (72 prosent) oppga at de jobber innenfor "Administrasjon/økonomi,kontor og jus" eller "Skole, fritid, undervisning og forskning". Yrker som går igjen er lærere, stipendiater, journalister, oversettere, førstekonsulenter og rådgivere. Imidlertid jobber også de tidligere IF-studentene innenfor en rekke andre yrker (se rapporten fra undersøkelsen som vedlegg). Til sammen 78 prosent av respondentene ser på språkkompetansen som Svært nyttig/Nyttig i jobbsammenheng.

26 prosent svarte at de studerer og en god del av dem tar mastergrad i språk ved UiB.

Det var 59 prosent av dem som besvarte undersøkelsen som hadde vært på utveksling, og sammenlagt mente 67 prosent av disse at oppholdet har vært Svært relevant/Ganske relevant for senere jobb/studier.

Eksempler på yrker tatt fra undersøkelsen ble presentert på både Karrieredagen og Kva vil du bli-dagen for ungdomsskoleelever i høst.  Tall og fakta fra undersøkelsen vil bli presentert på Karrieredager som skal arrangeres fremover, ved veiledning og også av fagmiljøer ved instituttet.

Vi takker respondentene som deltok i undersøkelsen for gode tilbakemeldinger!