Institutt for geografi
Utveksling

Mitt år i Cape Town

Året mitt i Cape Town er et av de viktigste studieårene jeg har hatt. Jeg lærte utrolig mye nytt, og jeg bruker mye av det jeg lærte hver dag nå som masterstudent.

Soloppgang fra Lions Head.
Jeg brukte mye av fritiden min på å utforske Cape Town, dra på fjellturer og reise. I løpet av de to semestrene fikk jeg reist både til Swaziland, Mosambik, Zimbabwe og Botswana. Dette var et stort pluss! Rett etter jul reiste jeg og to venninner på ferie til Botswana. Vi besøkte blant annet Okovangodeltaet!
Anna Dybwad Alstad

Jeg hadde lenge gledet meg til å kunne reise på utveksling. Jeg er glad i å reise og oppleve nye steder, og har alltid visst at jeg skulle benytte meg av muligheten til å dra ut minst et semester i løpet av studiene.

Å få være med å oppleve og delta i studentprotestene var noe av det beste med oppholdet mitt. Jeg anbefaler alle som reiser på utveksling å sette seg inn i situasjonen og historien som preger stedet de skal være på, og engasjere seg og delta der de har mulighet. Å pushe seg selv litt utenfor comfortsonen er litt vanskelig, men det kan gi unike opplevelser som du vil huske resten av livet!

Cape Town og Sør-Afrika

At jeg bestemte meg for å søke meg til UCT og Cape Town er litt tilfeldig. En av hovedårsakene var at jeg ønsket å studere på et universitet som tilbydde undervisning på engelsk. I tillegg hadde jeg hørt mye positivt om universitetet fra andre norske studenter som hadde vært der tidligere. Jeg søkte først for et semester, men hadde det så fint at jeg ville utvide til å være et semester til. Jeg fikk god hjelp av studieveileder både i Norge og Cape Town for å få til dette, og det gikk tilslutt i boks! Jeg er veldig glad for at jeg endte opp med å bli et helt år.

Cape Town er en by smekkfull av restauranter, utesteder, parker, konsertarenaer, museum og andre ting. Byen har flere store, hvite strender og ligger i kort avstand til vingårder og andre områder med vakker natur. Noe av det flotteste med Cape Town er de høye fjellene som "omringer" byen, og som du alltid kan se.

Cape Town er, som resten av Sør-Afrika, sterkt preget av det store skillet mellom fattig og rik. I Cape Town har du mange områder med luksus og rikdom, men også store områder med fattigdom. Samfunnet er veldig segregert, og dette er noe man legger merke til med en gang. Det var ofte veldig frustrerende å observere denne urettferdigheten og se hvor vanskelig det har vært for Sør-Afrika å redusere og få endret den ulikheten som ble produsert av Apartheid.

University of Cape Town

UCT er et veldig vakkert sted som ligger plassert oppe på en høyde med god utsikt over byen. Stedet har en fin atmosfære, og det var alltid gøy å være der oppe for å studere.

Biblioteket er stort og fint, og har mange fine leseplasser. Man kan kjøpe mat på en av de mange kafeene på campus også, og dette var veldig deilig! Jeg tror nesten ikke jeg hadde med matpakke en eneste dag, det var så mye godt å velge mellom.

Det er veldig mange flinke og engasjerte studenter som går på UCT, og dette merket jeg spesielt godt under de mange studentprotestene som foregikk mens jeg var der. Særlig protesterte de mot høyere skoleavgifter. Å få være med på disse protestene, og se det engasjementet som så mange studenter hadde var stort og veldig spennende!

Faglig lærerikt

Jeg valgte stort sett fag som handlet om Sør-Afrika eller Afrika. Litt historie, litt geografi, litt kjønnsstudier og mye sosiologi! Disse fagene lærte meg veldig mye om samfunnet jeg bodde i, og kunnskapen jeg fikk gjorde det til tider lettere å forstå det jeg opplevde. Jeg er utrolig glad jeg valgte de fagene jeg gjorde, fordi det ga meg en helt annen kunnskap enn det jeg kunne fått hjemme i Norge og ved UiB.

Undervisningen ved UCT er annerledes enn ved UiB. Det var flere forelesninger, i tillegg til obligatoriske seminarer hver uke. Til hvert obligatoriske seminar måtte vi skrive og levere inn en oppgave om et gitt tema. I seminargruppene hadde vi masse diskusjoner, og dette var definitivt noe av det jeg lærte mest av. Jeg arbeidet mye, men det var utrolig givende og lærerikt!

Flott bolig nær campus

Før jeg reiste på utveksling søkte jeg på bolig gjennom IAPO, organisasjonen ved UCT som har ansvar for utvekslingsstudenter. Jeg fikk raskt tildelt bolig, og bodde gjennom begge semestrene mine i et kjempefint hus som lå nære campus. Jeg hadde mitt eget rom. Vi hadde en stor hage til disposisjon, og to ganger i uken hadde vi hushjelp. Huset var mye finere og billigere enn alle leilighetene jeg har bodd i som student i Bergen!

Jeg bodde sammen med studenter fra både Malysia, USA, Kina og Norge. Det var til tider utfordrende, men samtidig en veldig fin måte å bli kjent med ande folk på. Jeg anbefaler alle som vurderer å reise til UCT å søke bolig gjennom IAPO.

Å være utvekslingsstudent er veldig sosialt!

Jeg fikk mange gode venner fra mange ulike steder. Som utvekslingsstudent på UCT har du mange muligheter til å melde deg på ulike fritidsaktiviteter gjennom universitetet. Dette var noe mange benyttet seg av, og som gir deg gode muligheter til å bli kjent med lokale studenter.

Tips og råd til andre som vil reise hit

Søk bolig gjennom IAPO, reis masse, ta sosiologifaget 'Race, Class and Gender', engasjer deg i studentlivet og sett deg inn i studentpolitikk og det som skjer på campus!