Institutt for geografi
ALUMNI

Seniorforsker ved CICERO Senter for klimaforskning

Nina Bergan Holmelin tok bachelorgrad i utviklingsstudier med spesialisering i geografi og fullførte mastergraden i geografi i 2010. Hun tok senere en doktorgrad i geografi og er i dag seniorforsker ved CICERO Senter for klimaforskning.

Jeg begynte på utviklingsstudier fordi jeg var interessert i å lære mer om miljøproblemer, fattigdom, utvikling og muligheter for å gjøre verden til et bedre sted. Jeg ønsket å få tverrfaglig innsikt før jeg valgte spesialisering, så utviklingsstudier passet meg bra. I løpet av førsteåret ble jeg interessert i utviklings- og samfunnsgeografien gjennom kurset GEO131, og jeg valgte da geografi som spesialisering. Jeg tok kurs i antropologi, samfunnsøkonomi, adm.org, sam.pol, sosiologi, og systemdynamikk i løpet av studietiden, jeg var på feltkurs i Estland og dro på utveksling til Peru. På masteren i geografi gjorde jeg feltarbeid i Nepal.

Både tverrfagligheten og fordypningen i geografi har jeg fått svært god nytte av i arbeidslivet.

Samholdet på geografistudiet

De gode vennene jeg fikk på geografi er fortsatt blant mine nære venner. Vi delte gleder, sorger og nerdehumor, vi dro på feltkurs sammen, satt på lesesalen og var på fest sammen. Samholdet på geografi var godt og særlig på masteren følte vi oss som en del av instituttet. Å gjøre sitt eget feltarbeid for mastergraden var krevende, men også ekstremt lærerikt og spennende.

Masteroppgave og feltarbeid i Nepal

Masteroppgaven min handlet om muligheter og begrensninger for tilpasning i landbruket i Nepal i møte med klimatisk usikkerhet. Jeg kartla et landbrukssystem i Mustang, som ligger i det nepalesiske høyfjellet, og analyserte tilpasningskapasitet ved hjelp at teorier om fleksibilitet i landbruket.

Himalayaprosjekt og matforskning ved CICERO

I dag er jeg seniorforsker ved  CICERO Senter for klimaforskning, hvor jeg også tok en doktorgrad i samarbeid med Institutt for geografi. Denne forskningen handlet om landbruk og tilpasning til klimaendringer i Nepal, om rural utvikling, selvbergingsjordbruk og kjønnsrelasjoner i lys av stor arbeidsmigrasjon blant nepalske menn. Doktorgraden var en del av et stort Himalayaprosjekt ved CICERO, og mastergraden min var direkte relevant for dette arbeidet. Jeg fikk jobb på CICERO som forskningsassistent rett etter mastergraden og fikk siden stipendiatstillingen på Himalayaprosjektet.

Etter doktorgraden har jeg jobbet mye med klima, matproduksjon og omstilling av matsystemet også her i Norge gjennom flere klima- og matprosjekter på CICERO. Vi ser på klimagassutslipp fra matverdikjeden og muligheter for å redusere disse, samt potensialene for å dyrke mer klimavennlig mat i Norge. For øvrig er jeg også involvert i flere forskningsprosjekter om klimaomstilling i andre sektorer. Jeg driver med formidling i ulike fora som radio, aviser, vårt magasin KLIMA og gjennom forskjellige presentasjoner jeg blir invitert til å holde.

Geografi og arbeidsrelevans

Utdanningen min var direkte relevant for jobben jeg gjør i dag. Gode metodekunnskaper og felterfaring var avgjørende for å kunne jobbe som forsker, og det var resultatene og tverrfagligheten fra studiene som gjorde at jeg fikk den første stillingen på CICERO. Geografiens teorier og tilnærminger er også svært godt egnet for å studere tilpasning til klimaendringer, som jo foregår lokalt, men i samspill med globale endringer.

Råd til framtidige studenter

Geografi er et svært nyttig fag med stor relevans for arbeidslivet. Det finnes mange ulike retninger og temaer innenfor geografien som man kan velge ut fra interesse, og det å gjøre feltarbeid og som del av en mastergrad er en erfaring for livet. Dessuten er geografer stort sett alltid veldig hyggelige folk.