Institutt for geografi
jubilant

Geografen Arild Holt-Jensen 80 år

Vi har feiret vår kjære Arild Holt-Jensen med et jubileumsseminar. Det ble både hyggelig, morsomt og faglig interessant, en stemning som står helt i stil med jubilanten.

Arild Holt-Jensen
Arild Holt-Jensen 80 år.
Anders Lundberg

Til Lite Auditorium på SV-fakultetet kom kollegaer, venner, familie, alumner, studenter og andre for å delta på feiringen av Arild Holt-Jensen.

- Arild, det var fantastisk å være med på jubileumsseminaret. Du var tydelig i ditt ess, og det var en stor glede for oss alle å få være med på dette. Du gav oss noen faglig interessante tilbakeblikk, du imponerte med alt du har fått til, alle du har danset med, alle du har engasjert til å oversette bøker, bli prosjektmedarbeidere, venner og kollegaer, sier kollega Anders Lundberg.

Kjærligheten til faget

Prorektor Margareth Hagen åpnet seminaret på vegne av Universitetet i Bergen, og oppsummerte noe av det han har gjort siden han kom til UiB i 1965.

- Som universitetsmenneske er Arild et forbilde for alle oss som har valgt akademia som arbeidsplass og livsstil. Det er ikke minst kjærligheten til faget som slår en når vi ser tilbake på Arilds virke. Det må være denne kjærligheten til geografifaget, kombinert med arbeidslyst og –disiplin, som er bakgrunnen for Arilds imponerende innsats som faglig forfatter, sa hun.

Betydning for geografifaget, undervisning og studentliv

Knut Bjørn Lindkvist spilte videre på hva Arild Holt-Jensen har betydd for faget og studentene i samtale med tidlegere studenter Britt Dale (NTNU) og Terje Wessel (UiO). De la særlig vekt på fagboken "Geografiens innhold og metode" som var viktig for begge i studietiden og som de har brukt i undervisningen senere. Boken er utgitt på flere språk og revidert mange ganger. Ny utgave kommer i 2018.

Samtidig prøvde Knut Bjørn Lindkvist å finne ut om det er mulig å skille geografen fra privatpersonen Arild Holt-Jensen. De tidligere studentene var enige om at det ikke er mulig.

Europeisk rundreise

Arild koordinerte SV-fakultetets første EU-prosjekt mellom 2000 og 2004. Prosjektet NEHOM (Neighbourhood Housing Models) fokuserte på europeisk sosial boligbygging og involverte 11 partnerer fra ulike land i Europa.

NEHOM-posjektet var utgangpunktet for vennskapet mellom Arild og Zoltán Kováks fra Ungarn, et vennskap som førte til mange reiser gjennom Europa. Vi fikk være med Arild og Zoltán på en rask og minnerrik rundreise i Europa med bilder og humor.

Ideologisk vending i byplanleggingen

Arild Holt-Jensens rolle i sosial boligbygging og byplanlegging ble tatt videre da byråd Anna Elisa Tryti innledet til paneldebatten hun deltok i sammen med Fredrik Barth (Asplan Viak), Arild Eriksen (EriksenSkajaa) og Maria Molden (byarkitekt Bergen kommune).

Det ble en god samtale hvor moderator Kristin Kjærås prøvde å finne ut av ideologiske vendinger i byutvikling.

60 år med geografi

Til slutt var det jubilanten selv som fikk ordet for å oppsummere 60 år med geografi. Arild viste vel med ord og bilder at det ikke er lett å skille mellom geografen og personen Arild Holt-Jensen. Vi som fikk være med på reisen fra salen svarte med å reise oss og synge "Hurra for deg som fyller ditt år".

Takk til alle som kom til seminaret for å hedre jubilanten, takk til alle som deltok på programpostene og takk til jubilanten! Gratulerer med vel overstått. Nå ser vi fram til fortsettelsen. For, som Jens Christian Hansen skrev om jubilanten i sin bok "Geografi i Bergen. Etablering og utvikling" i 2012:

Det vil sikkert ta mange år før Arild Holt-Jensen oppdager at han er pensjonist.