Institutt for geografi
Praksis

Praksis hos Bymiljøetaten i Bergen kommune 2021

Helene Åsnes og Ingvild Paulsen Vie er dette semesteret i praksis hos Bymiljøetaten i Bergen kommune. Her rapporterer de fra oppholdet halvveis i semesteret.

Neste
Helene og Ingvild på kontoret
Helene Åsnes
Feltarbeid
Margrethe Vikan Sæbø

Velkommen inn i varmen hos Bergen kommune

Om ikke geografistudiet var spennende nok fra før, så er det i hvert fall det nå!

I flere uker har vi, Ingvild og Helene, jobbet for den nyopprettede seksjonen for blågrønn utvikling i Bymiljøetaten i Bergen kommune. Iblant dyktige fagfolk og kaffeautomater ved hvert hjørne, tilbringer vi mandagen på kontoret ­­ - det vil si, når vi ikke er ute i felt. Fra første dag har vi vært involvert i et omfattende prosjekt som skal forsøke å kartlegge hvordan folk bruker og trives i byen gjennom såkalte bylivsundersøkelser. Sammen med folk fra etaten har vi utarbeidet og testet metoden for disse undersøkelsene. Det resulterte i to vellykkede feltdager som ga oss nyttig informasjon om byrommene i sentrum. Med utsikter om å gjenta bylivsundersøkelsene i årene fremover, kan kommunen bedre forstå og ivare folk sine behov i utformingen av byen, og det gleder jo en geograf sitt hjerte.

I ukene mot semesterslutt skal vi jobbe med å kategorisere og fremstille dataen slik at den blir brukbar. I tillegg skal vi dokumentere metoden vi brukte i felt, og dele av våre erfaringer for å klargjøre fremtidige feltarbeidere (som etter ryktene tilsier, muligens blir geografistudenter…).

Praksisoppholdet i Bergen kommune har med andre ord gitt oss mye, og vi har gitt tilbake. Geografistudiet har lært oss relevant kunnskap for denne type arbeid, og i praksis har vi fått mulighet til å utfolde den kunnskapen. Det er en gylden erfaring for fremtidig arbeid.

Om ikke geografistudiet var yrkesrelevant nok fra før, så er det i hvert fall det nå!

Helene Åsnes og Ingvild Paulsen Vie
Studenter på GEO260 Praksisemne i geografi høsten 2021.