Institutt for geografi

Til minne om Arild Holt-Jensen

Professor emeritus Arild Holt-Jensen døde lørdag 2. april, 84 år gammel.

Arild Holt-Jensen
Anders Lundberg

Arild var en av grunnsteinene i instituttet, og har stått på for geografifaget og utviklingen av instituttet fra sin første ansettelse i 1965. Han var samfunnsengasjert og deltok i den offentlige debatt og i lokalpolitikken, først i Venstre, men de senere år i Arbeiderpartiet. Arild var drivkraften bak opprettelsen av mellomfagstillegget i miljøfag i sin tid, og senere i lokal og regional planlegging. Han skrev lærebøker til skolen, og hans vel mest kjente verk «Geografiens innhold og metoder» som utkom første gang i 1976, kom i flere utgaver og ble oversatt til både engelsk, persisk og kinesisk. Han var aktiv deltaker i internasjonale fora som planleggingsnettverket AESOP, og var den første fra instituttet som landet et EU-prosjekt, NEHOM.

Arild var også sosial og meget glad for samværet med studenter og kolleger. Vi vil alltid huske Arild som en aktiv og engasjert kollega og sender varme tanker til Roald, Ingvild og barnebarna som betød mye for ham. Ære være hans minne.