Institutt for geografi
Utveksling

Studier i utlandet gir påfyll av alt

Som student ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet kan en dra på utveksling til anerkjente universitet over hele verden. Søknadsfristen for å reise ut høsten 2014 og/eller våren 2015 er 1. februar.

SV-studenter delte sine erfaringer med utveksling i alle verdensdeler.
Grethe Meling

Tirsdag 14. januar arrangerte Det samfunnsvitenskapelige fakultet Internasjonal dag. Rundt 50 studenter deltok på forelesningsrekken om hvorfor og hvordan dra på utveksling, og mange av dem deltok også på studentstandene i etterkant.

Katrine Vellesen Løken, som er førsteamanuensis ved Institutt for økonomi, åpnet dagen med et inspirerende foredrag om hvorfor studenter bør reise på utveksling. Hun har selv vært på studie- og forskningsopphold i Berlin, London og San Diego og hun ser interessante fag, nye venner, ny kultur og språkkunnskap som gode grunner til å dra på utveksling. Løken peker også på at utveksling kan bidra til at CV-en skiller seg ut hos en potensiell arbeidsgiver.

Professor Leif Manger ved Institutt for sosialantropologi presenterte et spennende kurs i Kunming i Kina. Hovedtema i kurset er globalisering og etnisitet med referanser til den komplekse minoritetssituasjonen i Yunnan-provinsen. Studenter som velger å dra til Kunming får god oppfølging underveis i kurset og et interessant og velorganisert faglig opplegg.

Ann Mari Bønes og Thomas Tveit fra Lånekassen informerte om hvordan en kan søke om støtte til utveksling og hvor mye støtte en får i ulike land. De fremhevet blant annet Kina som godt valg for utveksling siden kunnskap om Kina er etterspurt hos det norske næringslivet.

Studenterfaringer

- Jeg har fått enormt mye igjen for utvekslingsoppholdet. Jeg kan nesten ikke sette ord på det, sier Cecilie Baann som har vært på utveksling til Kamerun.

Hun reiste til Kamerun for å lære seg fransk, og kom tilbake til UiB med mye mer enn språkkunnskap. Cecilie delte sine erfaringer under Internasjonal dag ved SV-fakultetet. Sammen med Siri Stensland svarte hun på spørsmål fra studenter som skal søke utveksling. Siri reiste til Sør-Afrika for å få et annet perspektiv på verden og for å få en blanding av vestlig og afrikansk kultur.

- Jeg opplevde at det å være på utveksling ga en mulighet til å komme inn i hverdagslivet i et annet land og at det ikke kan sammenlignes med å være på ferie der, forteller Siri Stensland.

Det var ikke bare Afrika som var representert på studentstandsen, hele verden var representert. Studenter fra alle institutter på Det samfunnsvitenskapelige fakultet fortalte om sine erfaringer fra Chile, USA, Australia, Storbritannia, Japan, Bolivia, Sør-Afrika, Kamerun og Kina.