Institutt for geografi
Utveksling

Studerte økologi ved James Cook University

Jeg valgte å ta et semester ved James Cook University (JCU) i Townsville, Australia, som en del av min bachelorgrad i geografi med spesialisering i miljø- og landskapsgeografi.

solnedgang
Vi nyter en solnedgang fra Mount Stuart i Townsville.

Jeg ville bruke deler av de frie studiepoengene i graden min til å ta fag innen økologi og bli bedre i engelsk. Vi var fire stykker som reiste sammen og det ble et sosialt og lærerikt semester.

Campus med wallabies

Jeg var i Townsville og der ligger campus et godt stykke unna sentrum og det er ikke uvanlig å se wallabies hoppe rundt på morgenen eller kvelden. Biblioteket har åpent fra morgen til kveld og noen områder har døgnåpent. Byen er ganske liten, men det er nok av steder å spise eller gå ut på kvelden. Ikke gå glipp av Cheap Tuesday på Cactus eller happy hour på The Brewery hver fredag med halv pris på pizza og drikke. Magnetic Island ligger rett utenfor Townsville og er en kjempekoselig øy med fine strender og behagelig tempo. Base backpackers i Nelly Bay arrangerer full moon party hver måned og dette kan være verdt å få med seg.

Undervisningen

Forelesningene var korte (50 minutter), men man har gjerne flere forelesninger i løpet av uken. Forelesningene har som oftest ikke krav om obligatorisk oppmøte, men de andre læringsaktivitetene er stort sett obligatoriske. Det er veldig vanlig at fag fra ulike fagdisipliner kræsjer så søk om forhåndsgodkjenning for litt mer enn fire fag. Generelt sett vil fag med samme emnekode (BZ, MB osv.) gå greit uten overlapp. Det er også tutorials i noen av fagene, ganske likt våre seminar på UiB og de kan utgjøre en relativt stor del av karakteren. Det er jevnt mye å gjøre gjøre gjennom hele semesteret, med noe å gjøre så å si hver uke, enten det er mid-terms, tester eller innleveringer. Så man blir tvunget til å unngå det store skippertaket og må jobbe med fagene gjennom hele semesteret. Noen fag har obligatoriske feltkurs som koster ganske mye sammenlignet med hjemme, men det er veldig lærerikt og gøy. Man kan vanligvis droppe feltkurset og gjøre noe annet, men kan da ende opp med at dette alternativet er ganske mye jobb sammenlignet med å reise på feltkurset.

Godt læringsutbytte

Det er spesielt mange interessante fag innen biologi og marinbiologi, men også innen andre fag. De fleste emner blir kun undervist vår- eller høstsemesteret. Jeg opplevde den faglige dyktigheten til foreleserne som svært god og jeg føler jeg har fått et godt læringsutbytte av oppholdet. Man venner seg veldig fort til at alt foregår på engelsk og det å skrive notater og innleveringer blir lettere og lettere for hver uke. Fagene jeg tok:

• BZ2440: Ecology and Conservation

• BZ2450 Biodiversity of Tropical Australia  (3 credits)

• BZ3210 Rainforest Ecosystems  (3 credits)

• SS1113: Introduction to Child and Adolescent Mental Health

Utadvendte og hyggelige australiere

Det sosiale miljøet er veldig godt! Bruk Orientation Week for å bli kjent med folk, men O-week er litt annerledes enn fadderuken her hjemme. Det er mye mindre fokus på alkohol og det blir i stedet arrangert aktiviteter man kan melde seg på. Australiere er utadvendte og hyggelig mennesker, så det bør ikke være noe problem å bli kjent med folk.

Hvor skal du bo?

Jeg anbefaler å vente med å finne et sted å bo til du kommer ned. JCU har noen som kan hjelpe deg å finne et sted å bo og det kan være greit. Hvis dere reiser flere sammen, vær oppmerksom på at de fleste hus leies ut umøblert og det er kjipt å bruke masse tid, energi og penger på å kjøpe ting til huset for så kort tid. Man kan bo på campus med eller uten mat inkludert. Dette virket kjempesosialt, men er relativt dyrt. Gumtree er Australias svar på finn.no og et veldig greit sted å finne hus eller leilighet, men det er også oppslagstavler på campus med ledige rom i kollektiv. Bussforbindelsene er ikke i nærheten av hva man er vant med i Bergen og tar lang tid. Det er derfor smart å bo i nærheten av skolen eller byen. Fra byen til JCU går bussen veldig ofte. Steder som kan anbefales er Douglas (veldig nært JCU), Aitkenvale, Hermit Park, Annadale sentrum eller North Ward som er nær stranden. Steder som anbefales å styre unna på grunn av reiseavstand og bussforbindelser er Idalia, Bohle Plains, Kelso, Kirwan, Garbutt.

Andre praktiske tips

Det er greit å starte søknadsprosessen så tidlig som mulig. Når man får svar på at man har kommet inn skal man betale et depositum til skolen for å motta Confirmation of Enrolment (CoE). Dette trenger man for å søke studentvisum så det er greit å ikke vente så altfor lenge med dette, men jeg fikk svar på min ganske kjapt. Dette koster rundt 3300,- og man får ikke støtte av Lånekassen til visum. Med en gang man har fått tilbud om skoleplass bør man søke Lånekassen da dette kan ta litt tid. Flybillettene blir også dyrere jo lengre man venter med å bestille. Det er greit å bestille enveisbillett først, og så hjemreisebilletten når man har funnet ut om man vil rett hjem eller reise litt rundt først. Australia er billigere enn hjemme, men relativt dyrt.