Klima og energiomstilling

– Vi vil vise at målrettet arbeid med bærekraft virker

Årets bærekraftspiloter har som mål å inspirere studenter og ansatte til å leve mer miljøvennlig, og å vise fram SDG-fremskrittene som gjøres.

Bærekraftspilotene
Bærekraftspilotene Vilde Paulsen, Ole Kastdalen, Ingeborg Rønning og Emilie Flønes
privat/Ingrid Olstad Andersen

– Vi tror at det å vise at ikke alt går galt, motiverer mer enn det motsatte. Det gjøres faktisk fremskritt på noen av bærekraftsmålene, og det er veldig mange som jobber målrettet med disse spørsmålene. Derfor legger vi ut en gladsak knyttet til FNs bærekraftsmål på Instagram hver mandag, sier Ole Kastdalen som er bærekraftspilot for satsingsområdet klima- og energiomstilling ved UiB.

Bærekraftspilotene har i oppgave å løfte studentperspektivet inn i UiB sitt arbeid med bærekraft mot et klimanøytralt universitet i 2030. I tillegg skal de bidra til å motivere og engasjere både studenter og ansatte til en felles klima- og bærekraftsdugnad. Fire nye studenter ved universitetet blir ansatt som bærekraftspiloter hvert år.

Les hele i På høyden saken her