Kunst og hage

Åpning, Marit Victoria Wulff Andreassen

Billedkunstneren Marit Victoria Wulff Andreassen vil i løpet av helgen tegne en 10 x 1,5 meter stor tegning på vegg i den nyoppussede kantinen ved det psykologiske fakultet på UiB

Marit Victoria Wulff Andreassen.
Alf E. Andresen

Andreassen var sist aktuell i Bergen da tegningene hennes ble vist i Kunstmuseene i Bergens store DESIRE utstilling. Utsmykningen er kommet i stand gjennom et  samarbeid mellom Estetisk utvalg ved UiB og Det psykologiske fakultet.

Andreassen starter arbeidet onsdag 27. februar. Kantinen vil være åpen og i drift mens arbeidet pågår og kunstneren, vil være tilgjengelig for presse etter avtale.

Mandag 4. mars inviterer fakultetet til vernissasje og overlevering av utsmykning i Christies gate 12 klokken 14.00.

Marit Victoria Wulff Andreassen: 047 93293691

Leder av Estetisk utvalg Siri Meyer: 047 91618278

”Marit Victoria Wulff Andreassen (1971) er billedkunstner og utdannet med Diplom fra Kunstakademiet, Kunsthøgskolen i Bergen (2003). Hun arbeider med tegning på papir, store veggtegninger og maleri. Seksualitet, kropp, kjønn og identitet er sentrale temaer i hennes arbeider. Andreassen bor i Stavanger, er styremedlem i Tou Scene og har atelier samme sted. Hun arbeidet som prosjektlærer ved Kunstskolen i Stavanger fram til våren 2011.

Andreassen har deltatt i en rekke internasjonale utstillinger og har gjort utsmykninger bla. for KORO. Hun har mottatt en rekke stipender, er støttet av Norsk Kulturråd i flere omganger og presentert i flere tidskrifter og bøker. I 2009 ble hun nominert til Carnegie Art Award. Andreassens arbeider finnes i Nasjonalmuseets Samlinger, Stavanger Internasjonale Samling, Stavanger Kunstmuseum og i De Samiske Samlinger. Hun er omtalt i Gunnar Danbolts reviderte utgave av Norsk Kunsthistorie (Samlaget) og i Øystein Ustvedts : Ny Norsk Kunst - etter 1990 (Fagbokforlaget)

I 2012 deltok hun i utstillinger i Stavanger Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum og Bergen Kunstmuseum. Arbeidsåret 2013  starter med et utsmykningsoppdrag for Det psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen. Andreassen er en av kunstnerne som deltar i Tegning NÅ som åpner i Spriten Kunsthall 12.juli”